doos

Ark - Het avontuur begint

Ark - Het avontuur begint

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
15 - 25

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zoveel mogelijk waardevolle dierenparen of zelfs complete dierenfamilies aan boord van de ark te brengen.

materiaal

1 spelbord, 20 aktiekaarten, 48 dierenkaarten en voor elke speler: 20 fiches in zijn spelerskleur

aktiekaart-ruilenaktiekaart-zondvloeddierkaart-hoen-Mdierkaart-hoen-Vdierkaart-hert-Vdierkaart-hert-M

begin

De actiekaarten en dierenkaarten worden geschud en als twee aparte trekstapels neergelegd. Elke speler ontvangt de fiches in zijn spelerskleur, en vier dierenkaarten en twee actiekaarten in zijn hand.
De dierenkaarten zijn onderverdeeld in 12 dierenfamilies, elk bestaande uit twee mannetjes en twee vrouwtjes. Elke kaart heeft een waarde: het ene mannetje heeft waarde '1', het andere mannetje heeft waarde '4', het ene vrouwtje heeft waarde '2' en het andere vrouwtje heeft waarde '3'.
De actiekaarten zijn onderverdeeld in vier verschillende acties: 'doorgeven', 'ruilen', 'trekken' en 'zondvloed'.

verloop

fotospelsituatie

Ark wordt gespeeld in de richting van de klok.
De speler begint zijn beurt met het trekken van een dierenkaart of een actiekaart. Vervolgens kan de speler kiezen:

  • Passen: De beurt gaat naar de volgende speler.
  • Actiekaart uitspelen: De speler kiest een actiekaart uit zijn hand en legt deze open op de aflegstapel. De actie wordt direct uitgevoerd.
  • Dierenpaartje of dierfamilie afleggen: De speler kiest paartje of zelfs een complete familie uit zijn hand en legt deze terug in de doos. Een dierenpaartje bestaat uit een mannetje en een vrouwtje van één dierenfamilie, een dierenfamilie bestaat uit twee mannetjes en twee vrouwtjes van één dierenfamilie. Als de speler reeds een dierenpaartje van een bepaalde familie heeft uitgespeeld, mag hij niet nog een paartje van deze familie uitspelen. De speler markeert de overeenkomstige posities in de ark met een fiche in zijn spelerskleur. Vervolgens trekt de speler als beloning een actiekaart of dierenkaart van de stapel.
De volgende actiekaarten kunnen worden gespeeld:
  • Doorgeven: Elke speler geeft een dierenkaart naar keuze uit zijn hand aan zijn linkerbuurman.
  • Ruilen: De actieve speler mag een kaart ruilen met een medespeler. Als het niet tot een geslaagde ruil komt, mag de speler een andere aktie kiezen.
  • Trekken: De actieve speler mag een kaart trekken bij een medespeler naar keuze.
  • Zondvloed: Elke speler geeft de helft van zijn kaarten uit zijn hand aan zijn linkerbuurman.
Als de trekstapel met actiekaarten op is, wordt de aflegstapel geschud en als nieuwe trekstapel neergelegd.

eind

Het spel eindigt zodra het laatste familiehok in de ark is bevolkt met minstens één paartje. Elke speler telt de punten van zijn markeringsfiches op het spelbord. Een dierenpaartje levert, afhankelijk van de waarde van de gespeelde dierenkaarten 3, 4, 6 of 7 punten op. Een complete familie levert 15 punten op (10 punten plus een bonus van 5 punten. Elke dierenkaart in zijn hand levert strafpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

positief

  • Simpele spelregels, dus snel uit te leggen. Speelt makkelijk weg.
  • Het spelbord dient om de score op bij te houden. Elke dierensoort heeft zijn eigen familiehok. Zodra een speler een dierenpaar of een complete dierenfamilie uitspeelt, plaatst hij fiches in zijn spelerskleur bij de overeenkomstige waarden in het betreffende dierenhok op het spelbord. Op deze manier is steeds voor iedereen zichtbaar wat de score van elke speler is en zijn de punten aan het einde van het spel snel geteld.
  • Allerlei verschillende dieren zijn vertegenwoordigd: niet alleen de olifant en de tijger vinden een plaatsje in de ark, maar ook de egel en het konijn.

negatief

  • Even mopperen over de spelkaarten: zowel de aktiekaarten als de dierkaarten hebben een onder- en een bovenkant. Hierdoor zijn de spelers steeds bezig de kaarten in hun hand om te draaien. Ook staat belangrijke informatie in het midden van de kaarten, zodat je deze informatie niet kunt zien als je de kaarten in een waaier in je hand houdt.
  • Het geluk schuilt ook hier weer in het trekken van de kaarten van de dichte stapel. Als je geluk hebt, trek je net het dier dat je nodig hebt om je familie te completeren. Als je pech hebt, trek je die kaart waar je net een paartje van hebt uitgespeeld. En natuurlijk pak je nu wel dat mannetje dat vier punten waard is!
  • Bij een gespeelde aktiekaart moet je altijd je kaarten aan je linkerbuurman geven, en nooit eens een keer aan je rechterbuurman.
  • Echt spannend wordt het nergens. Vooral geschikt om samen met de kinderen te spelen.

strategie

Als je weinig kaarten op handen hebt, en je rechterbuurman juist veel, levert het uitspelen van een 'zondvloed' veel kaarten op.
Sparen voor een complete familie is riskant: voor je het weet moet je de helft van je kaarten weggeven en is al je moeite voor niets. Dan kan je beter een paartje uitspelen: deze punten zijn in ieder geval binnen!

waardering van andere sites

boardgamegeek6 / 7
6
AnderSpel6 / 9
5678
vlaams spellenarchief1 / 4
234

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    2004
  • ontwerper
    Joost Beersma, Rob Fokkink
  • uitgever
    Yurp Games

verwijzingen

Yurp Games
www.spellink.nl