doos

Attika

Attika

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers gaan terug naar de Griekse oudheid en proberen ieder voor zich door het uitbreiden van hun stad (Athene, Sparta, Corinthe of Thebe) als eerste twee tempels met elkaar te verbinden, of als eerste al hun 30 gebouwen te plaatsen.

materiaal

22 delen voor het opbouwen van het speelveld, 60 grondstofkaarten, 15 amforen en voor elke speler: 1 legvel, 1 set gebouwen in zijn spelerskleur, bestaande uit 30 gebouwen

kaart01kaart02kaart03fiche01fiche02

begin

Aan het begin van het spel worden net zoveel delen van het speelveld en net zoveel tempels neergelegd als er spelers zijn, volgens het voorbeeld in de spelregels. Dit is de beginopstelling. Elk deel van het speelveld heeft 7 zeshoekige velden: 1 veld in het midden omringd door zes andere velden.
Elke speler ontvangt een eigen legvel en 30 gebouwen in zijn spelerskleur. Elk gebouw hoort bij een onderdeel van de Griekse beschaving: er zijn bijvoorbeeld wegen, een haven, een steengroeve en een stad. Elk fiche komt per spelerskleur 1× voor.
Elke speler schudt zijn gebouwen met een zwarte achterkant en legt deze als een gedekte stapel neer. Dit zijn de hoofdgebouwen. Vervolgens schudt elke speler zijn gebouwen met een witte achterkant, en legt deze in drie evenhoge, gedekte stapels neer. Dit zijn de bijgebouwen. Op het legvel zijn alle voorkomende gebouwen afgebeeld. Met pijlen zijn de relaties tussen de verschillende hoofd- en bijgebouwen weergegeven. Elke speler neemt het bovenste fiche van zijn 4 stapels en legt deze op de juiste plaats op zijn legvel.
De grondstofkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. Vervolgens wordt de startspeler gekozen: hij ontvangt 4 grondstofkaarten in zijn hand. Elke volgende speler ontvangt steeds een kaart meer. Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

spelbord

In zijn beurt mag de speler kiezen welke soort aktie hij gaat uitvoeren:

  1. 2× een fiche van één van zijn stapels trekken;
  2. 3× een fiche van zijn legvel op het speelveld plaatsen.

Ad. 1: De speler bekijkt het fiche en beslist of hij het fiche op zijn legvel neerlegt of op het speelveld. Het eerste is kosteloos, het tweede kost eventueel één of meer bouwstoffen. De benodigde bouwstoffen staan op het fiche afgebeeld. Indien een fiche op het speelveld wordt geplaatst aan of op een veld met een afbeelding van een bouwstof, hoeft de speler deze bouwstof niet meer af te leggen. Een benodigde bouwstof mag ook worden vervangen door het afleggen van twee willekeurige bouwstofkaarten. Als een bijgebouw direct naast het bijbehorende hoofdgebouw of een bijbehorend bijgebouw)op het speelveld wordt geplaatst, is het bouwen geheel kosteloos!
Ad. 2: De speler neemt een fiche naar keuze van zijn legvel en plaatst dit op de hierboven beschreven manier op het speelveld.

Een speler mag ook minder gebouwen trekken of plaatsen: aan het eind van zijn beurt trekt de speler voor elke niet uitgevoerde aktie één grondstofkaart.
Als een speler het laatste fiche van één van zijn stapels trekt, mag hij het speelveld uitbreiden door het aanleggen van een nieuw deel.
Zodra een speler alle gebouwen van een bepaald deel van zijn beschaving (bijvoorbeeld de haven met alle schepen) als samenhangend geheel op het speelveld heeft geplaatst, ontvangt hij een amfoor (=kruik). Deze mag de speler inzetten om een extra aktie uit te voeren: een fiche of een grondstofkaart trekken of een fiche van zijn legvel op het speelveld plaatsen.

eind

De speler die het eerst twee tempels met elkaar verbindt, of als eerste al zijn 30 gebouwen op het speelveld heeft geplaatst, is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spel eindigt niet zo vaak doordat een speler twee tempels met elkaar verbindt. Deze regel lijkt te zijn toegevoegd, om de spelers op bepaalde momenten te dwingen, een medespeler de weg af te snijden! Dit houdt de spanning goed in het spel, want iemand afsnijden levert de speler zelf waarschijnlijk geen voordeel op, dus wie neemt dit voor zijn rekening?
  • Het spelmateriaal is prima verzorgd. De verschillende gebouwen en grondstofkaarten zijn goed van elkaar te onderscheiden. En door de duidelijke pictogrammen is in één oogopslag te zien, welke grondstoffen voor het bouwen benodigd zijn.

negatief

  • Wat ontbreekt zijn markeer-stenen om op je eigen legvel bij te houden, welke gebouwen je reeds hebt gebouwd. Nu wordt het wel heel lastig om te weten of je een gebouw reeds hebt gebouwd, of dat dit fiche nog in één van je gedekte stapels ligt.
  • De geluksfactor is aardig groot en schuilt ook hier weer in het blind trekken van kaarten/gebouwen. Dit kan op drie verschillende manieren: als je een fiche van één van je stapels trekt, als je een grondstofkaart trekt, en als je een nieuw deel voor het speelveld neemt. Als je pech hebt, trek je net niet dat onderdeel dat je nu net zo hard nodig hebt! Het is natuurlijk de kunst hier zo goed mogelijk mee om te gaan, voor mij is die geluksfactor net iets te vaak verkeerd uitgepakt.

strategie

Schaarste speelt een grote rol in het spel, zowel op het speelveld, als het aantal grondstofkaarten in je hand. Je moet het spel een aantal keer spelen, om hier een beetje grip op te krijgen.
Probeer zoveel mogelijk de logische bouwvolgorde aan te houden, anders wordt het bouwen veel te duur.

waardering van andere sites

speljournaal5 / 5
2345
hall90005 / 6
345
spielephase5 / 6
3456
boardgamegeek7 / 8
67
kulkmanns gamebox8 / 10
456789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
truus en truus8 / 9½
6789
jeux 2 rody4 / 5
345
speelduivel4 / 6
3456
spellenclub138½ / 10
789
spieleteufel7 / 10
5678910
spieleteufel (HOlg)7 / 10
567910
spieletest8 / 10
5678910
AnderSpel7 / 9
56789
spelwereld6½ / 8
5678
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

29-10-2004 item999Games presenteert Attika op Spellenspektakel 2004 in Eindhoven.
15-09-2004 itemAttika bereikt de vierde plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2004.
22-05-2004 itemAttika staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2004.
23-10-2003 itemHans im Glück presenteert Attika op Spiel 2003 in Essen.

verwijzingen

Strategie tips
Hans im Glück
Rio Grande Games
999Games
www.spellink.nl