doos

Im Bann der Pyramide

Im Bann der Pyramide

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers zijn archeologen die zich door gangen en tunnels van een pas ontdekte piramide een weg banen naar de koningskamer. Op hun tocht zitten ze elkaar behoorlijk dwars en kunnen ze een goede uitrusting wel gebruiken.

materiaal

5 avonturenkaarten (tweezijdig), 1 koningskamer, 1 depot, 54 piramidekaarten (onderverdeeld in 36 uitrustingskaarten en 18 speciale kaarten) en voor elke speler: 1 archeoloog in zijn spelerskleur

kaarten

begin

De 5 avonturenkaarten zijn tweezijdig bedrukt en tonen een waarde (4 - 14). De avonturenkaarten worden gedraaid en geschud en op een rijtje voor de koningskamer gelegd. Dit vormt het avonturenspoor dat de archeologen moeten doorlopen.
De depotkaart wordt voor de koningskamer gelegd. Met deze kaart wordt aangegeven welke uitrustingskaarten de spelers kunnen uitspelen: een ladder (geel), een toorts (rood), een houweel (groen) of een touw (blauw). De piramidekaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 5 kaarten in zijn hand en plaatst zijn archeoloog bij het eerste avontuur.

verloop

fotospelsituatie

Im Bann der Pyramide wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt voert de speler één van de volgende akties uit:

  • Kaarten trekken: De speler neemt één of twee kaarten van de trekstapel. Een speler mag niet meer dan 10 kaarten op hand hebben.
  • Kaarten wisselen: De speler legt één tot vijf kaarten uit zijn hand af en trekt net zoveel nieuwe kaarten van de trekstapel.
  • Kaart uitspelen: De speler speelt een kaart uit zijn hand. Hij kan kiezen of hij een aktiekaart speelt, een uitrustingskaart of eerst een aktiekaart en dan een uitrustingskaart.
Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler.
Het symbool van een gespeelde uitrustingskaart moet overeenkomen met het symbool dat de depotkaart aangeeft. De speler legt de gespeelde uitrustingskaart open voor zich neer. Als de totale waarde van zijn gespeelde uitrustingskaarten hoger of gelijk is aan de waarde van het avontuur, is het avontuur overwonnen. De speler legt zijn uitrusting af en plaatst zijn archeoloog naar het volgende avontuur. Als de waarde exact gelijk was, komt de speler nogmaals aan de beurt.
De volgende aktiekaarten zijn in het spel:
  • Tovenaar: De speler mag de depotkaart draaien, zodat deze een ander symbool aangeeft. Hiermee verandert het soort uitrusting dat kan worden gespeeld.
  • Vloek: Elke speler moet een uitgespeelde uitrustingskaart afleggen.
  • Bescherming: De speler legt deze kaart open voor zich neer. Als er nu een vloek wordt gespeeld, kan de speler kiezen of hij een uitrustingskaart of een beschermingskaart aflegt.
  • Mummie: De speler legt deze kaart bij een medespeler neer. Om zijn huidge avontuur te overwinnen, moet deze speler nu minstens 3 punten meer hebben uitgespeeld, dan de avontuurkaart aangeeft. Als de speler zijn avontuur heeft overwonnen, legt hij de mummie bij een medespeler neer.
  • Scarabee: De speler mag meer dan één uitrustingskaart uitspelen.

eind

Bij het laatste avontuur (de koningskamer) moet de waarde altijd exact gelijk zijn om het avontuur te kunnen overwinnen. De speler die hier het eerst in slaagt, is de winnaar van het spel.

positief

  • Simpele regels, dus snel uit te leggen. Speelt makkelijk weg.
  • Het spel zit verpakt in het bekende, kleine doosje. De afbeeldingen op de kaarten sluiten mooi aan bij het thema.
  • De keuze per beurt is beperkt, waardoor het spel vlot verloopt. Met de aktiekaarten kan je elkaar behoorlijk dwars zitten.

negatief

  • Dit kaartspel bevat echt alleen kaarten! De spelfiguren (archeologen) worden gevormd door een spelkaart om te vouwen. Dit oogt wel een beetje goedkoop.
  • De kaarten hebben een onder- en een bovenkant. Hierdoor zijn de spelers steeds bezig de kaarten in hun hand om te draaien. De uitrustingskaarten tonen zowel in de linker- als in de rechterbovenkant een kleursymbool. Helaas ontbreekt een symbool op de aktiekaarten.
  • Het thema van het spel (archeologen op zoek naar de schatkamer in een piramide) staat helemaal los van het spelmechanisme. Iedere andere setting had kunnen worden gebruikt.
  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in het trekken van de kaarten. Sommige spelers trekken vaak genoeg een scarabee, terwijl andere spelers steeds een houweel trekken, als een ladder wordt gevraagd.
  • Het spel zelf stelt niet zoveel voor. Het is echt een kort en eenvoudig kaartspelletje voor even tussendoor. Als je op zoek bent naar een meer strategisch spel, dan kan je Im Bann der Pyramide beter links laten liggen.

waardering van andere sites

hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
spieletest6 / 10
5678910
AnderSpel5 / 9
56789

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]

algemeen

Im Bann der Pyramide is een heruitgave van het spel Der Schatz des Pharaos (Berliner Spielkarten, 1997). Er zijn enkele kleine regelveranderingen doorgevoerd, zoals de scarabeekaarten en de mummie.

Der Schatz des Pharaos

feitjes

weetjes

19-10-2006 itemAdlung Spiele presenteert Im Bann der Pyramide op Spiel 2006 in Essen.

verwijzingen

Adlung Spiele