doos

Canal Grande

Canal Grande

doos

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
25 - 35

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers kruipen in de huid van Venetiaanse familiehoofden die strijden om de macht. Door het handig kiezen en verdelen van kaarten proberen beide spelers zoveel mogelijk stadswijken voor zich te winnen.

materiaal

52 aktiekaarten (onderverdeeld in 30 districtskaarten, 3 spionnen, 7 verraders, 6 gondels en 6 doges) en 14 limietkaarten met waarden 1, 2 of 3

districtskaart01districtskaart02kaartgondeldoge

begin

Volgens een bepaald systeem ontvangt elke speler vier districtskaarten in zijn hand. Vervolgens worden de limietkaarten en de overgebleven aktiekaarten geschud en op aparte stapels gedekt neergelegd.

verloop

In zijn beurt neemt de speler drie limietkaarten en vijf aktiekaarten van de gedekte stapels. Hij verdeelt deze 8 kaarten in twee setjes. Hij mag de samenstelling van beide setjes zelf bepalen, zolang elk setje minstens één aktiekaart en één limietkaart bevat. Zijn medespeler bekijkt beide setjes en kiest er één uit. De verdeler verkrijgt het overgebleven setje.
De spelers leggen hun verkregen limietkaarten open voor zich neer. Vervolgens voert eerst de kiezer zijn akties uit, dan de verdeler:

  • Gondels en districtskaarten: neem deze kaart(en) op hand.
  • Verrader: trek een kaart uit de hand van je medespeler.
  • Spion: trek twee kaarten van de stapel aktiekaarten en voer de bijbehorende akties uit.
  • Doge: start een stemming.
De gespeelde verraderkaarten, spionnen en de doge worden op de aflegstapel geplaatst.
Met de doge wordt een stemming in één van de districten gestart. De aktieve speler bepaalt in welk district door één of meer kaarten van dit district uit zijn hand open neer te leggen.
Zijn medespeler kan passen of meegaan. Als de speler meegaat, moet hij ook kaarten van dit district neerleggen. Elk bod moet het vorige bod overtreffen of de speler past. De spelers kunnen ook de hulp van andere districten inroepen door een gondel neer te leggen en vervolgens één of meer kaarten van slechts één ander district per gondel.
Er worden net zo lang kaarten gespeeld tot beide spelers passen. De speler die de meeste districtskaarten heeft gespeeld, legt zijn eerst gespeelde districtskaart open voor zich neer. Dit district heeft hij voor zich gewonnen. Zijn overige gespeelde kaarten worden op de aflegstapel geplaatst. De verliezer legt zijn eerst gespeelde districtskaart en al zijn gespeelde gondels op de aflegstapel, maar mag zijn overige gespeelde districtskaarten weer terug op hand nemen.
Nadat beide spelers hun aktiekaarten hebben gespeeld, kijkt elke speler of de som van zijn limietkaarten gelijk is aan 10 of hoger. Is dit bij geen van de spelers het geval, dan wisselen de spelers van rol: de kiezer wordt nu verdeler en de verdeler wordt kiezer.
De ronde is afgelopen als de som van de limietkaarten van minstens één speler wel 10 of hoger is. De speler met het laagste totaal mag drie aktiekaarten van de stapel nemen en de bijbehorende akties uitvoeren. Is zijn totaal lager dan 10, dan is hij in de volgende ronde de eerste kiezer, anders wisselen de rollen zoals gewoonlijk.
Alle limietkaarten worden geschud en als nieuwe stapel neergelegd. De aflegstapel wordt geschud met de gedekte stapel aktiekaarten en als nieuwe trekstapel neergelegd. De gewonnen districtskaarten blijven natuurlijk voor de spelers liggen. Vervolgens start een nieuwe ronde.

eind

Het spel eindigt zodra een speler alle 6 districten voor zich gewonnen heeft of van één district 4 kaarten voor zich heeft liggen. Hij is de winnaar van het spel.

positief

  • Erg simpele regels, dus snel uitgelegd. Speelt vlot weg.
  • Een leuk klein doosje, wellicht iets te klein, we zijn het al een paar keer kwijt geweest!
    De afbeeldingen op de kaarten zijn vrij donker. Samen met de gebruikte personages (verrader, spion) geeft dit het spel een duister tintje.
  • Het spelmechanisme (ik verdeel, jij kiest) zet zowel de verdeler als de kiezer voor moeilijke keuzes. De verdeler breekt zich het hoofd over welke kaarten voor zijn medespeler interessant en gewild zullen zijn om juist in die set de hoogste limietkaarten te plaatsen. Maar wat als de kiezer er met de andere set vandoor gaat? Dan blijft de verdeler met een voor hem ongunstige set zitten!

negatief

  • De factor geluk ligt ook in dit spel weer in het blind trekken van de kaarten. Zonder gondels kom je niet ver en vooral in het begin van een ronde eindigen veel stemmingen al met de eerst gespeelde kaart, omdat de verdediger geen kaarten in het gekozen district heeft. Dit is niet echt bevordelijk voor de spanning in het spel! Kijk bij de varianten voor een mogelijke oplossing van dit probleem.
  • Doordat de spelers gedurende het spel kaarten van de dichte stapel mogen trekken, weet je na verloop van tijd niet meer welke kaarten je medespeler precies in zijn hand heeft. Dit maakt het moeilijker in te schatten welke kaarten voor je medespeler interessant zijn en dus is het samenstellen van de kaartenset meer een kwestie van kijken wat je zelf graag wil hebben. Dit in tegenstelling tot het bordspel San Marco. In dit spel wordt gebruik gemaakt van hetzelfde verdeelmechanisme, maar hierin is alle informatie open, zodat je door bestudering van de situatie op het spelbord een betere inschatting kunt maken welke samenstelling van een set voor je medespeler interessant zal zijn.

strategie

Probeer je medespeler bij een stemming uit te lokken veel districtskaarten te spelen. Je kunt hem dan laten winnen: jij mag je gespeelde gondels en districtskaarten terug op hand nemen (behalve de eerst gespeelde districtskaart) maar je medespeler is al zijn gespeelde kaarten kwijt. Nu kun je bij de volgende stemmingen je slag slaan: grote kans dat je medespeler weinig tot geen districtskaarten of de benodigde gondels bezit!
Het is natuurlijk de kunst de 8 kaarten zo te verdelen, dat je de kaarten die je medespeler graag wil verkrijgen hoge limietkaarten meegeeft. Houd goed in de gaten welke districtskaarten en hoeveel gondels je medespeler op hand heeft. Hij zal deze zeker gaan uitspelen!

waardering van andere sites

speelduivel5 / 6
3456
truus en truus8 / 9½
6789
spiele-truhe5 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
spellenclub137½ / 10
789
AnderSpel6 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)2 / 5
2345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  • Veel stemmingen eindigen al met de eerst gespeelde kaart, omdat de verdediger geen kaarten in het gekozen district heeft. Dit is niet echt bevordelijk voor de spanning! Een variant, aangedragen door ontwerper Aaron Weissblum, verhelpt dit voor spelers die dit hinderlijk vinden:
    De verdediger hoeft niet eerst een kaart van het gekozen district te spelen, maar mag gelijk een gondel leggen naar een ander district.
  • Met 2 spellen en de regels op de website van de uitgever kan ook in 2 teams (4 spelers) worden gespeeld.

algemeen

Canal Grande is een kaartspelvariant èn twee-spelers-variant op het bordspel San Marco van hetzelfde duo Alan R. Moon en Aaron Weissblum, maar uitgegeven door Ravensburger. Beide spellen zijn gesitueerd in het oude Venetië. Daarnaast ligt een belangrijke overeenkomst in het verdeelmechanisme (ik verdeel, jij kiest) waarmee de aktie- en limietkaarten over beide spelers worden verdeeld.

San Marco - Ravensburger

feitjes

weetjes

24-10-2003 itemCanal Grande bereikt de vierde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2003.
17-10-2002 itemAdlung Spiele presenteert Canal Grande op Spiel 2002 in Essen.

verwijzingen

Vertaling variant voor 4 spelers (NL)
Vertaling op Vlaams Spellenarchief
Adlung Spiele
www.spellink.nl