doos

Celtica

Celtica

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

Terwijl de Vikingen de steden in ruïnes veranderen, proberen de druïden de negen stukken van de verloren gewaande amuletten te redden. Alleen complete amuletten kunnen de Keltische wereld redden van de ondergang. De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten de druïden zo door het land te leiden, dat zij zelf de meeste amuletten compleet kunnen maken.

materiaal

1 spelbord, amuletdelen in 9 verschillende kleuren, 5 druïden, druïdenkaarten en beleveniskaarten in de 5 kleuren van de druïden.

achterkantkaart02kaart01druidenbelevenis-kaart02belevenis-kaart01belevenis-achterkantamulet

begin

Het spelbord toont een weg door een Keltisch landschap. De vijf druïden, in de kleuren bruin, grijs, rood, wit en zwart, worden op het startveld geplaatst.
De amuletdelen worden geschud en negen delen worden open op de aangegeven plekken op het spelbord gelegd. De overige delen komen gedekt op voorraad. Elke speler ontvangt twee amuletdelen van de voorraad. Een compleet amulet bestaat uit negen verschillend gekleurde amuletdelen. Gedurende het spel proberen de spelers zoveel mogelijk complete amuletten te verzamelen.
De druïden- en beleveniskaarten worden geschud en als twee aparte trekstapels neergelegd. Elke druïden- en beleveniskaart toont één van de vijf kleuren van de druïden: bruin, grijs, rood, wit of zwart.

verloop

fotospelsituatie

Celtica wordt gespeeld in de richting van de klok. Het spel verloopt over verschillende rondes. Aan het begin van elke ronde ontvangt elke speler vijf druïdenkaarten in zijn hand.
In zijn beurt kiest de speler één of meer gelijkgekleurde kaarten uit zijn hand. Hij mag zelf kiezen of dit druïden- of beleveniskaarten zijn of een combinatie van beide. Hij plaatst de overeenkomstig gekleurde druïde net zoveel velden verder als het aantal gespeelde kaarten en voert de actie uit die hoort bij het veld waar de druïde eindigt:

  • burcht: De speler kiest het aantal afgebeelde amuletdelen uit de open etalage en legt deze open voor zich neer. De etalage wordt na elk genomen amuletdeel aangevuld met een amuletdeel van de voorraad.
  • klooster: De speler kan ervoor kiezen een druïdenkaart van de trekstapel op hand te nemen. Hij kan het ook nalaten.
  • ruïne: De speler legt het aantal afgebeelde amuletdelen van zijn voorraad af. Ter compensatie ontvangt de speler een beleveniskaart in zijn hand.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler. Zodra elke speler al zijn druïdenkaarten heeft gespeeld, begint de volgende ronde. Een speler mag wel beleveniskaarten meenemen naar de volgende ronde.

eind

Als een druïde het eindveld bereikt, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Vervolgens mogen de spelers om de beurt beleveniskaarten uit hun hand inleveren:

  • voor één druïdenkaart mag de speler een amuletdeel van zijn voorraad ruilen voor een amuletdeel van de etalage.
  • voor twee druïdenkaarten mag de speler een amuletdeel uit de open etalage kiezen en bij zijn voorraad leggen.
De speler met de meeste complete amuletten is de winnaar van het spel.

positief

  • De druïden op het spelbord kunnen door elke speler worden verplaatst. Je moet steeds weer kiezen welke kaart(en) je uitspeelt en dus welke druïde je wilt verplaatsen. Indien mogelijk wacht je tot je medespelers de vervelende velden bezoeken, of eroverheen springen, zodat jij de velden kan bezoeken waar wat te halen valt. Neem je het risico die druïdenkaart te trekken of brengt dat je alleen maar verder van huis?
  • Het spelmateriaal is prima verzorgd. De afbeeldingen op de kaarten en het spelbord passen goed bij het thema van het spel. Het spelbord doet een beetje denken aan het spel King Arthur, wat zich afspeelt in dezelfde tijd. Maar daar houdt de gelijkenis ook op. De druïden zijn een beetje lomp. Dit hadden elegantere, fantasievollere figuren kunnen zijn.

negatief

  • Het duo Wolfgang Kramer en Michael Kiesling heeft al aardig wat strategisch interessante spellen op hun naam staan. Van hun hand zijn bijvoorbeeld Torres en Java. Als je verwacht met Celtica net zo'n spel in handen te hebben, dan heb je het mis.
  • De geluksfactor speelt een (te) grote rol in het spel. Niet alleen met het trekken van druïden- en beleveniskaarten kun je pech hebben, ook de etalage biedt niet altijd die amuletdelen die jij nodig hebt om je amulet compleet te krijgen. Dit kan het verschil uitmaken tussen winst en verlies.
  • Kortom: geen strategisch spel met veel taktische keuzes, maar een prima familiespel voor even tussendoor.

waardering van andere sites

kulkmanns gamebox8 / 10
456789
jeux 2 rody4 / 5
345
AnderSpel7 / 9
56789
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellengek (Wendy)3 / 5
2345
spielephase4 / 6
3456
spieletest7 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
spieleteufel5 / 10
5678910
hall90003 / 6
345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

02-02-2006 itemRavensburger presenteert Celtica op Spielwarenmesse 2006 in Nürnberg.

verwijzingen

Ravensburger
Rio Grande Games