doos

Middernacht, Vampierenjacht

Middernacht, Vampierenjacht

doos

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
6+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers dwalen rond op een kerkhof en proberen als eerste al hun vampieren in een graf te plaatsen.

materiaal

1 spelbord, houten pinnen, 6 ratten, 60 grafdeksels en 60 vampieren in 6 verschillende kleuren en voor elke speler: 3 knoflooktegels in zijn spelerskleur

grafdekselratvampier01vampier02knoflook01knoflook02

begin

Het spelbord toont een begraafplaats met 60 lege graven. De 60 grafdeksels hebben op de ene zijde een afbeelding van een grafdeksel en aan de andere zijde een kleur. De vampieren zijn vertegenwoordigd in dezelfde kleuren als de grafdeksels. Daarnaast zijn er 6 grafdeksels met een rat.
De deksels worden gedekt geschud en op de graven van de het spelbord gelegd. De 6 overgebleven grafdeksels (dit mogen geen ratten zijn) worden gedekt naast het spelbord klaargelegd. De vampieren worden gedekt geschud en gelijk over de spelers verdeeld. Elke speler legt de vampieren in een gedekte rij en draait de twee buitenste vampieren aan beide zijde van zijn rij open. Elke speler ontvangt de drie knoflookstrengen in zijn spelerskleur.

verloop

fotospelsituatie

Middernacht, Vampierenjacht wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt draait de speler een grafdeksel naar keuze open. Er zijn nu twee mogelijkheden:

  1. Het graf is leeg.
  2. Het graf is vol.
Ad1: Als de kleur van de deksel overeenkomt met de kleur van één van zijn buitenste vampieren, dan plaatst hij deze vampier in het graf. Nu mag de speler een volgende deksel optillen. Als de kleur niet overeenkomt, mag de speler een knoflookstreng in het graf plaatsen. De beurt gaat naar de volgende speler.
Ad 2: Als het graf vol is, dan ontvangt de speler een 'straf', waarna de beurt naar de volgende speler gaat.
  • Het graf bevat een vampier: de speler neemt een houten pin. Bij de derde houten pin ontvangt hij van elke medespeler één van hun buitenste vampieren en plaatst deze open in zijn eigen rij.
  • Het graf bevat een knoflookstreng van een medespeler: deze speler ontvangt de streng terug en geeft één van zijn buitenste vampieren aan de actieve speler.
  • Het graf bevat een eigen knoflookstreng: de speler ontvangt van elke medespeler één van hun buitenste vampieren.
Draait de speler een rat, dan mag hij een aangrenzend grafdeksel naar keuze openen. Dit graf wordt behandeld volgens de gebruikelijke regels, maar het deksel blijft even open liggen. De speler mag net zolang aangrenzende grafdeksels openen als hij zelf wil. Als de speler besluit geen grafdeksels meer te openen, mag de volgende speler eventueel deksels openen, tot geen van de speler meer een deksel wil openen. Nu wordt de rat uit het spel verwijderd en het graf wordt bedekt met een deksel van de voorraad. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.

eind

Zodra een speler al zijn vampieren is kwijtgeraakt, eindigt het spel. Deze speler is de winnaar van het spel.

positief

  • Het thema van het spel is een beetje bizar: grafdeksels openen en vampieren in graven leggen! Maar de prachtige afbeeldingen op het spelbord en de tegels zorgen ervoor dat het morbide thema wordt verzacht. Je wilt gelijk met spelen beginnen!
  • Het spelmateriaal is prima verzorgd: de deksels vallen netjes over de graven heen, zodat je niet stiekem kunt zien of er een vampier of knoflookstreng inligt. Wel moet je uitkijken voor zwiepende mouwen oid, want dan kunnen de deksels makkelijk verschuiven.
  • Het lijkt op het bekende memory maar brengt een aantal nieuwe elementen in het spel, zoals extra regeltjes bij de rattenplaag, de houten pinnen en de knoflook!

negatief

  • Het is wel erg veel onthouden! Welk graf is nog leeg en waar kan je die blauwe vampier nog kwijt? Wie daar niet zo goed in is, maakt bij dit spel geen kans.

strategie

Zolang een opengemaakt graf nog niet is gevuld, moet je proberen de kleur van het deksel te onthouden. Zodra het graf is gevuld met een vampier, kan je de kleur vergeten: dit graf wordt nooit meer leeg.
Onthoud vooral zelf goed waar je je knoflookstrengen hebt verstopt: de straf die hierop staat is wel erg hoog!

waardering van andere sites

spellengek (dagmar)4 / 4
1234
AnderSpel8 / 9
5678
speelduivel4 / 5
1234
spielephase5 / 6
345
hall90004½ / 5
45
vlaams spellenarchief3 / 4
234
boardgamegeek6 / 7
6
kulkmanns gamebox8 / 10
67810
spieletest7 / 10
45678910
hall9000 (bezoekers)4 / 6
3456

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

uitbreiding

Op Spiel 2005 in Essen presenteerde Zoch zum Spielen de uitbreiding 'Frische Luft für die Gruft'. De uitbreiding bevat Graaf Rucola en 12 vleermuizen, twee in elke spelerskleur. Deze kunnen de spelers inzetten om te wedden of een graf leeg is of niet. Als het graf toch niet leeg blijkt te zijn, heeft dat vervelende gevolgen!

Uitbreiding Frische Luft für die Gruft

weetjes

13-10-2005 itemZoch zum Spielen presenteert de uitbreiding 'Frische Luft für die Gruft' voor Dicke Luft in der Gruft op Spiel 2005 in Essen.
04-03-2005 item999Games brengt de Nederlandstalige versie op de markt onder de naam Middernacht, Vampierenjacht.
15-09-2004 itemDicke Luft in der Gruft is winnaar van de Deutscher Kinderspiele Preis-verkiezing 2004.
22-05-2004 itemDicke Luft in der Gruft is genomineerd voor de Spiel des Jahres-verkiezing 2004.
05-02-2004 itemZoch zum Spielen presenteert Dicke Luft in der Gruft op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg.

verwijzingen

Rio Grande Games
Zoch zum Spielen
999Games
www.spellink.nl