doosbestel National Geographic expedition bij bol.com

Expedition National Geographic

Expedition National Geographic

doosbestel National Geographic expedition bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
60 - 75

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers kruipen in de huid van wereldreizigers en proberen de verschillende expedities zo verder te leiden, dat zoveel mogelijk eigen reisdoelen worden aangedaan.

materiaal

1 spelbord, expeditiekaarten, pijlen in drie verschillende kleuren: geel, rood en blauw, en voor elke speler: fiches in zijn spelerskleur

Het spelbord

begin

Het spelbord toont een wereldkaart met verschillende reisdoelen en tussenbestemmingen (de rode en blauwe punten), die door stippellijntjes met elkaar zijn verbonden.
De expeditiekaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke kaart toont een reisdoel met een korte omschrijving. Elke speler ontvangt een aantal kaarten in zijn hand. Daarnaast worden vier kaarten in een open etalage neergelegd.
Om de beurt plaatsen de spelers een fiche in hun spelerkleur op een reisdoel naar keuze dat op één van hun eigen kaarten staat afgebeeld, tot elke speler vier fiches op het spelbord heeft geplaatst.
Vanaf het startpunt in Europa starten drie expedities, aangegeven met pijlen in drie verschillende kleuren: geel, rood en blauw. Deze expedities kunnen dezelfde reisdoelen aandoen, elkaar kruisen en (tijdelijk) gelijk optrekken.

verloop

fotospelsituatie

Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt moet de speler één van de drie expedities verder leiden, door het aanleggen van een pijl:

  • Wijst de pijlpunt naar een blauwe tussenbestemming, dan mag de speler nogmaals een pijl plaatsen bij een expeditie naar keuze.
  • Wijst de pijlpunt naar een rode tussenbestemming, dan ontvangt de speler een ticket, waarmee hij later een extra aktie kan uitvoeren.
  • Wijst de pijlpunt naar een reisdoel uit de etalage, dan neemt de speler deze kaart voor zich. Dit levert hem één overwinningspunt op. De etalage wordt weer aangevuld.
  • Wijst de pijlpunt naar een reisdoel waar een willekeurige speler een kaart van bezit, dan legt de betreffende speler deze open voor zich neer. Hierbij maakt het niet uit of de speler zelf of een medespeler deze pijl heeft geplaatst. Dit levert de betreffende speler één overwinningspunt op. Als hier een fiche in zijn spelerskleur ligt, neemt hij deze weg. Dit levert de betreffende speler één extra overwinningspunt op.
Als de expeditie-route een lus maakt (en dus geen uiteinde meer heeft), mag de speler vanaf een willekeurige plaats langs deze expeditie een pijl leggen.
De speler mag per beurt twee tickets inleveren. Door het inleveren van een ticket mag de speler kiezen uit de volgende akties:
  • Hij plaatst nog een pijl bij een expeditie naar keuze.
  • Hij neemt de laatste pijl bij een expeditie weg. Vervolgens wordt gekeken welke bestemming nu door de laatste pijl wordt aangewezen en de bijbehorende aktie wordt uitgevoerd (zie boven).
  • Hij ruilt een kaart uit zijn hand met een kaart van de trekstapel.

eind

Het spel eindigt direct als alle pijlen op zijn. Het spel kan ook eindigen doordat een speler al zijn kaarten open heeft liggen. De ronde wordt uitgespeeld, waarna de punten worden geteld.

positief

  • In het begin is het even zoeken waar de verschillende reisdoelen zich op de kaart bevinden. De kleur van de kaart helpt hierbij een beetje: elk werelddeel heeft een eigen kleur, dat ook op de expeditiekaart staat aangegeven.
  • Als een reisdoel wordt aangedaan dat gemarkeerd is met een fiche, levert dit een extra punt op. Maar je medespelers weten nu wel dat jij dit reisdoel wil bereiken en zullen dat zoveel mogelijk proberen te verhinderen. Aan het eind van het spel levert elk niet bereikt fiche een strafpunt op!

negatief

  • De beschrijving op de kaarten is soms wat triviaal. Bij 'Agra' wordt wel vermeld voor wie het grafmonument werd gebouwd, maar de naam Tadsch Mahal wordt niet genoemd. Daarnaast is hier en daar een foutje in de vertaling geslopen: zo wordt bij de Mackenzie Delta de Arctische en de Antarctische oceaan door elkaar gehaald. Maar goed, voor het spelverloop maakt dat verder niets uit.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
spellenhoek5 / 6
3456
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellengek (Wendy)3 / 5
2345
spellenclub138 / 10
789
spieletest7 / 10
5678910

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

  • Het spel Expedition National Geografic is een bewerkte heruitgave van het spel Abenteuer Tierwelt (1985), ook uitgeven door Ravensburger. Het thema en enkele onderdelen van het spelmechanisme zijn wat aangepast. Zo was het in Abenteuer Tierwelt ook mogelijk bepaalde routes te blokkeren. In 1996 is het spel onder de naam Expedition (eerst Terra X) verschenen bij Queen Games. In deze uitvoering is het spel op de Auswahlliste van de verkiezing Spiel des Jahres 1997 terecht gekomen en heeft het in dat jaar tevens de achtste plaats bij de Deutscher Spielepreis bereikt.
  • Samen met National Geographic heeft Ravensburger ook het spel National Geographic Wildlife Memory op de markt gebracht.

National Geographic Wildlife MemoryExpedition - Queen GamesAbenteuer Tierwelt

feitjes

verwijzingen

Ravensburger
www.spellink.nl