doos

Fischers Fritz

Fischers Fritz

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
6+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers hebben een goed geheugen nodig om geen oude schoenen maar zoveel mogelijk vissen te bemachtigen.

materiaal

25 kaarten onderverdeeld in 16 viskaarten (4 verschillende vissen in 4 verschillende kleuren) en 9 schoenkaarten, 1 visdobbelsteen en 1 kleurendobbelsteen

gelevisrodevisgroenevisblauwevisschoenachterkant

begin

De kaarten worden goed geschud en gedekt neergelegd in 5 rijtjes van 5 kaarten. Dit stelt het meer voor. De jongste speler begint.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt werpt de speler beide dobbelstenen. De worp geeft aan naar welke vis gehengeld moet worden: de ene dobbelsteen bepaalt de soort vis, de andere dobbelsteen bepaalt de kleur van de vis. Op beide dobbelstenen komen jokers voor: de beide zeesterren en de witte stippen zijn de jokers. De speler mag dan zelf bepalen welke soort vis resp. welke kleur vis hij wil vangen.
De speler draait nu een kaart om. Als dit het goede kaartje is, mag hij deze nemen. De speler legt al zijn buit gedekt in een rijtje voor zich neer, waarbij de kaartjes niet meer bekeken mogen worden en ook de volgorde mag gedurende het spel niet veranderd worden.
De speler mag net zolang met de dobbelstenen werpen en hengelen tot hij niet het juiste kaartje draait. Toont het kaartje een vis, maar niet de juiste, dan draait hij het kaartje weer om. Toont het kaartje een schoen, dan legt hij dit kaartje gedekt voor zich neer. De beurt gaat naar de speler links van hem. Deze speler kan kiezen: of hij werpt beide dobbelstenen opnieuw of hij neemt de worp van de vorige spler over en probeert de juiste vis te vangen.
De spelers kunnen in het meer hengelen maar ook in de buit van zichzelf en hun medespelers! Vermoed een speler dat de gezochte vis in het rijtje van een buurman ligt, dan mag hij daar een kaartje omdraaien. Als echter beide dobbelstenen een joker tonen mag alleen in het meer gevist worden.

eind

Het spel is afgelopen zodra het meer is leeggevist. De spelers draaien hun buit om. Voor elke gevangen schoen moet een vis terzijde worden gelegd. De overgebleven vissen worden geteld. Winnaar is de speler met de meeste vissen. Bij gelijke stand wint de speler met de minste schoenen.

positief

Het lijkt op het bekende memory maar brengt een aantal nieuwe elementen in het spel, waarvan 'interactie' de belangrijkste factor is. Niets is leuker dan een gevangen vis van je medespeler af te pakken en nog leuker is het om het vervolgens weer terug te pakken!
Door de oude schoenen in het meer wordt de geluksfactor weliswaar groter, maar het brengt wel een spannend element in het spel (en ook een boel ergernis).

negatief

Het is wel erg veel onthouden! In het begin is het nog wel te volgen, maar zodra spelers in elkaars buit gaan hengelen raak je de draad snel kwijt.

strategie

Vissen in het meer is gevaarlijk: voor je het weet heb je een schoen te pakken. Probeer daarom vooral goed te onthouden welke kaarten je medespelers hebben liggen: als je de juiste draait scheelt dat hen punten en als je de verkeerde draait weet je tenminste weer wat er ligt. Handig voor de volgende keer!
Je moet zo weinig mogelijk in je eigen buit hengelen, behalve als je er zeker van bent dat toch iedereen weet wat er op het gedraaide kaartje staat.

waardering van andere sites

AnderSpel7 / 9
5678
spielephase4 / 6
345
vlaams spellenarchief2 / 4
234

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

Variant genoemd in de spelregels:
Aan het begin van het spel (nog voor het meer wordt neergeled) wordt een willekeurige viskaart omgedraaid. Alle vissen van de getoonde soort en de getoonde kleur tellen aan het eind voor twee punten. De kaart zelf is aan het eind van het spel dus vier punten waard!
Variant om de factor geluk wat de verkleinen:
De kaarten in het meer wordt open neergelegd. De viskaarten worden (gesorteerd) in 4 rijtjes van 4 kaarten neergelegd en de schoenkaarten komen hiernaast. De spelers leggen hun buit wel gedekt voor zich neer. Als een speler een vis uit het meer vangt is zijn beurt voorbij, hengelt hij bij een medespeler het juiste kaartje dan mag hij nog een keer werpen en hengelen. Als een speler een dubbele joker gooit, moet hij een schoen uit het meer nemen en is zijn beurt voorbij. Het spel is afgelopen zodra het meer, inclusief schoenen, is leeggevist.

feitjes

weetjes

23-10-1997 itemAmigo Spiele presenteert Petri op Spiel 1997 in Essen.

verwijzingen

Amigo Spiele
Gamewright
www.spellink.nl