doosbestel Piramides van de Jaguar bij bol.com

De Piramides van de Jaguar

De Piramides van de Jaguar

doosbestel Piramides van de Jaguar bij bol.com

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 22,-

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen door het handig aanbieden en kiezen van kaarten zo snel mogelijk hun piramide te bouwen en te voorkomen dat hun medespeler dat gelukt.

materiaal

spelbord, 10 jaguarstenen, 40 spelkaarten (waarde 1 t/m 40) en voor elke speler: 1 onderzoeker in zijn spelerskleur

kaart01kaart02achterkantonderzoekerjaguarsteen

begin

De 40 kaarten worden geschud en beide spelers ontvangen gedekt 15 kaarten in hun hand. Op elke kaart staat een waarde (1-40). De kaarten die over zijn worden als gedekte stapel neergelegd.
Het spelbord toont een junglespoor (= scorespoor) en voor elke speler een piramide. De spelers plaatsen hun onderzoeker op het startveld van het junglespoor.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt kiest een speler twee kaarten uit zijn hand. Zijn medespeler bekijkt beide kaarten en kiest er één uit, die hij in zijn piramide moet plaatsen. De andere speler moet de overgebleven kaart in zijn piramide plaatsen. Voor het plaatsen van kaarten in de piramides gelden de volgende regels:

  • Alle kaarten moeten zo worden geplaatst, dat het getal op de kaarten van boven naar beneden en van rechts naar links steeds lager wordt. De laagste waarde wordt dus linksonder gelegd, de hoogste waarde moet in de top worden geplaatst.
  • Eenmaal neergelegde kaarten kunnen niet meer worden verplaatst. Het is echter toegestaan een tweede kaart op een eenmaal geplaatste kaart te leggen. Op deze kaart komt vervolgens een jaguarsteen. Zijn medespeler mag nu zijn onderzoeker op het junglespoor naar voren plaatsen. Het aantal stappen dat de onderzoeker doet, hangt af van de verdieping waarin de jaguarsteen wordt gelegd.
  • Op een kaart met een jaguarsteen mag geen kaart meer worden geplaatst.
Op sommige velden op het junglespoor staan symbolen afgebeeld. De speler die zijn onderzoeker op zo'n veld heeft staan mag een extra aktie uitvoeren:
  • De speler mag een jaguarsteen op één van de kaarten in zijn pyramide terug op voorraad leggen. Deze plaats mag nu weer worden bebouwd.
  • De speler mag een kaart (zonder jaguarsteen) uit de piramide van zijn medespeler nemen en onder de gedekte stapel plaatsen.
  • De speler mag een kaart (zonder jaguarsteen) uit zijn eigen piramide nemen en onder de gedekte stapel plaatsen.
  • De speler mag een kaart uit de hand van zijn medespeler trekken en onder de gedekte stapel plaatsen.

eind

De ronde eindigt zodra een speler alle velden van zijn piramide heeft bebouwd of als een speler zijn gekozen kaart niet meer volgens de regels in zijn piramide kan plaatsen. De winnaar van deze ronde mag zijn onderzoeker 5 velden vooruit plaatsen.
Om te bepalen of er nog een spelronde volgt, wordt de jungletest uitgevoerd: de bovenste kaart van de stapel wordt gedraaid:

  • Is het getal op de kaart hoger of gelijk aan het getal naast het veld van de voorste onderzoeker, dan wordt nog een spelronde gespeeld. De onderzoekers blijven op hun veld staan. De kaarten worden geschud en de speler die het verst gevorderd is op het junglespoor begint.
  • Is het getal lager het getal naast het veld van de voorste onderzoeker (of staat er geen getal meer naast het veld), dan is het spel ten einde. De speler die het verst gevorderd is op het junglespoor is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spel is mooi vormgegeven. De afbeelding op de kaarten zijn simpel gehouden, maar de waarde van de kaarten is direct te zien.
  • Het spelmechanisme (ik verdeel, jij kiest) zet zowel de verdeler als de kiezer voor moeilijke keuzes. En waar ga je de gekozen of overgebleven kaart plaatsen?
  • Het is niet precies bekend welke waarden er in het spel aanwezig zijn. Je weet welke waarden je zelf in je hand hebt, maar je weet niet precies welke kaarten je medespeler kan gaan aanbieden.

negatief

  • Het hele gedoe met de jungletest zorgt ervoor dat je van te voren niet weet of het spel na de eerste ronde ten einde is, of dat nog een ronde moet worden gespeeld. En waarom? Kijk bij de varianten voor een mogelijke variant.
  • De vijf punten die de winnaar van een ronde ontvangt, is wat aan de hoge kant: vaak genoeg is dit de beslissende score.

strategie

Houd de piramide van je medespeler goed in de gaten. Probeer je medespeler twee kaarten aan te bieden die hij beide alleen kan plaatsen op een plek waar al een kaart ligt. Als het je lukt om nogmaals een soortgelijke set aan te bieden, ben je zeker van de winst!
Aangezien het plaatsen van een jaguarsteen in de hogere regionen van de piramide je medespeler meer punten oplevert, moet je zorgen dat je daar ruimte hebt om echt hoge kaarten te plaatsen.

waardering van andere sites

spellenclub139 / 10
789
jeux 2 rody4 / 5
345
spiele-truhe5 / 6
3456
vlaams spellenarchief3 / 4
234
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
boardgamegeek6 / 8
67
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
truus en truus6½ / 9½
6789
AnderSpel6 / 9
56789
spieletest6 / 10
5678910
kulkmanns gamebox5 / 10
456789
speelduivel2 / 6
3456

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

Variant voor één speler:
Slechts één piramide wordt gebruikt. De 40 kaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. De speler neemt de bovenste kaart van de stapel en plaatst deze volgens de geldende regels in de piramide.
De speler wint het spel als alle velden van zijn piramide zijn bebouwd. Hij telt het aantal kaarten dat hij hiervoor nodig had. De speler verliest het spel als hij een getrokken kaart niet meer volgens de regels in zijn piramide kan plaatsen.

Variant voor het reduceren van de geluksfactor:
Het spel wordt gespeeld in verschillende rondes. De onderzoeker komt bij aanvang van een volgende ronde weer op het startveld van het junglespoor. De speler die het eerst drie rondes heeft gewonnen is de winnaar van het spel.

algemeen

Het spel is een hernieuwde uitgave van het spel Pacal (uitgegeven door Klee, 1999). De regels zijn iets aangepast. Hier is een uitgebreide vergelijking van de verschillende uitgaven te lezen, met afbeeldingen van plaatjes uit de "oude" doos.

feitjes

weetjes

01-10-2002 item999Games brengt de Nederlandstalige uitgave De Piramides van de Jaguar op de markt.
31-01-2002 itemKosmos presenteert Die Pyramiden des Jaguar op Spielwarenmesse 2002 in Nürnberg.
04-02-1999 itemKlee-Spiele presenteert Pacal op Spielwarenmesse 1999 in Nürnberg.

verwijzingen

De piramides van de Jaguar vergeleken met Pacal
Kosmos
999Games
www.spellink.nl