doos

De Schippers van de Kameleon

De Schippers van de Kameleon

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
6+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van de schippers van de Kameleon, en proberen door het handig besturen van hun boot als eerste al hun dieren uit het water te redden.

materiaal

1 spelbord, 52 speelkaarten onderverdeeld in 13 × bakboord, 13 × stuurboord, 13 × volle kracht vooruit en 13 × reddingsboei en voor elke speler: 1 spelerset bestaande uit 1 kameleonboot, 1 opzetvoetje en 4 verschillende dierenfiches (kuiken, kalf, lam en big) in zijn spelerskleur

stuurkaart01stuurkaart02stuurkaart03stuurkaart04kameleon-blauwfiche-blauw

begin

Het spelbord toont het Friese meer, onderverdeeld in lichtblauwe en donkerblauwe vakken. Elk van de zijden toont voor één van de spelerskleuren drie grote stuurwielen. Hier worden in de loop van het spel de stuurkaarten onder geplaatst.
De stuurkaarten worden per soort (bakboord, stuurboord, volle kracht vooruit en reddingsboei) als open trekstapels neergelegd.
De dierfiches worden gedekt geschud. Fiches met een lichtblauwe achtergrond worden gedekt op de daartoe bestemde vakken van het meer geplaatst, donkerblauwe fiches worden open neergelegd. Op velden met een aanlegsteigers komt echter nog geen fiche te liggen.
Elke speler ontvangt een kameleonboot en plaatst deze bij de aanlegsteiger in zijn spelerskleur. Dit is de startpositie.

verloop

fotospelsituatie

Het spel 'De schippers van de Kameleon' wordt gespeeld in de richting van de klok.
Een spelersbeurt bestaat uit twee fasen, die na elkaar worden doorlopen:

  1. Commando wijzigen: De speler mag een stuurkaart pakken of wegleggen, of de speler doet niets.
  2. Commando uitvoeren: De speler laat zijn boot varen zoals de stuurkaarten aangeven. De kaarten worden van links naar rechts uitgevoerd.
ad 1: De speler mag één stuurkaart van de openliggende stapels nemen en onder een nog leeg stuurwiel plaatsen. Ervaren schippers gebruiken 5 stuurwielen in plaats van 3.
De speler kan er ook voor kiezen een kaart uit zijn commando terug op de desbetreffende stapel te plaatsen of niets te doen.
ad 2: Er zijn 4 soorten stuurkaarten:
  • Bakboord: zijn boot vaart één vak schuin naar links;
  • Stuurboord: zijn boot vaart één vak schuin naar rechts;
  • Volle kracht vooruit: zijn boot vaart één vak verder (in dezelfde ring);
  • Reddingsboei: de speler mag proberen een dier te redden.
Op een lichtblauw vak mag de speler het fiche bekijken, zonder dat de andere spelers het kunnen zien. Is het fiche in zijn spelerskleur, dan mag de speler het fiche open voor zich leggen. Is het niet zijn eigen spelerskleur, dan plaatst de speler het fiche weer gedekt op het veld terug.
Op een donkerblauw vak mag de speler het fiche open voor zich leggen, als het zijn spelerskleur heeft. Is het fiche niet in zijn spelerskleur, dan mag de speler het fiche open op een ander donkerblauw vak leggen, als daar nog geen fiche ligt.
Als de boot als gevolg van een stuurkaart tegen een andere boot of de rand van het meer botst, moet de speler deze stuurkaart op de stapel terugleggen. De boot vervolgt zijn tocht met de volgende stuurkaart uit het commando, vanaf het veld waar de boot stond voor het botste.

eind

Het spel eindigt zodra een speler zijn vier dieren op het droge heeft. Hij is de winnaar van het spel.

positief

  • Wie kent ze niet: Hielke & Sietse Klinkhamer. Naast de boeken en de film, is er nu ook het bordspel: 'De Schippers van de Kameleon'.
  • De spelregels zijn eenvoudig en er worden veel voorbeeld gegeven. In de regels worden mogelijkheden aangereikt om het spel wat makkelijker, of juist wat moeilijker te maken. Zo kan je het spel een beetje aanpassen aan de leeftijd en daarmee de mogelijkheden van de spelers.
  • Toen ik doos opende en de stuurkaarten zag, dacht ik even dat ik een soort Roborally voor me had liggen. In beide spellen bestuur je je spelfiguur door middel van het doorlopen van een programma van vantevoren gekozen stuurkaarten: links, rechts en rechtdoor. Toch is het mechanisme in dit spel geheel anders uitgewerkt. Zo mag je in dit spel per beurt een kaart naar keuze aan je programma toevoegen of wegleggen. En ook het botsen is heel wat minder dramatisch!

negatief

  • Thematisch gaat het spel wat mank: elke speler heeft een eigen Kameleon (was de Kameleon niet uniek?!) en redt alleen zijn eigen dieren!

strategie

Je kunt het beste starten met reddingsboei onder je derde stuurwiel. Je volgende beurt leg je een volle kracht vooruit onder je tweede stuurwiel. Afhankelijk van waar jouw dieren open liggen, neem je in de volgende beurt een volle kracht vooruit of bakboord bij je eerste stuurwiel. Concentreer je eerst op de twee openliggende fiches, dan zie je daarna welke dichte fiches je medespelers hebben laten liggen. Grote kans dat deze fiches jouw spelerskleur hebben!
Zoals ook in de spelregels staat vermeld, kan je ook door te botsen een stuurkaart kwijtraken. Dit kost je dan geen spelersbeurt.
Probeer een beetje te onthouden welke kleur de fiches hebben, die je hebt bekeken. Probeer de andere speler in de war te brengen door, zodra de kans zich voordoet, fiches te verplaatsen.

waardering van andere sites

AnderSpel7 / 9
5678
truus en truus5½ / 8
5678
spellengek (Peter Hein)1 / 4
1234

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

De spelregels geven een aantal varianten voor meer ervaren schippers:

  • Gebruik alle 5 stuurwieltjes om stuurkaarten onder te plaatsen.
  • Leg alle dierfiches gedekt neer.
De spelregels geven ook een aantal varianten voor de kleine schippers:
  • Leg alle dierfiches open neer.
  • De dierfiches mogen niet verplaatst worden.

algemeen

Het thema van het spel is ontleend aan de speelfilm 'De Schippers van de Kameleon'. Hierin wordt het verhaal verteld van Hielke en Sietse, en hun boot de 'Kameleon' zoals dat te vinden is in de eerste boeken uit de Kameleon-serie van uitgeverij Kluitman.

Redders met de Kameleon - 1e uitgaveRedders met de Kameleon - recente uitgavebestel Redders met de Kameleon / Nostalgische editie - H. (books-nl) bij bol.comDe schippers van de Kameleon - H. de RoosDe Schippers Van De Kameleon - Jos van den Donkbestel De Schippers Van De Kameleon - Jos van den Donk (video) bij bol.comDe schippers van de Kameleon / Klassieke editiebestel De schippers van de Kameleon / Klassieke editie -  (books-nl) bij bol.com

feitjes

verwijzingen

Officiële website van De Kameleon
Spelregels van De schippers van de Kameleon
Speelfilm De Schippers van de Kameleon
Identity Games
www.spellink.nl