doos

Kreta

Kreta

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
11+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers kruipen in de huid van bewoners van het eiland Kreta en proberen door het handig uitspelen van kaarten hun spelfiguren zo te plaatsen dat zij bij een telling van een provincie in de meerderheid zijn en zo de meeste punten verkrijgen.

materiaal

spelbord, 26 kasteelkaarten, 16 fiches en voor elke speler: 1 telsteen, 1 set karakterkaarten bestaande uit admiraal, veldheer, abt, boer, bouwmeester, koning en kasteelheer, 1 set spelfiguren bestaande uit 1 abt, 2 schepen, 3 kastelen, 4 steden, 5 volken en 1 overzichtskaart

feldherrbauerbaumeisterkastellankasteelkaart

begin

Het spelbord toont het eiland Kreta, onderverdeeld in 16 provincies en omringd door een scorespoor. In elke provincie wordt een fiche gelegd: kaas of tijm in de bergen, druiven of olijven in de heuvels en graan in het laagland.
Elke speler ontvangt een gelijke set spelstukken en een gelijke set kaarten in zijn spelerskleur.
De kasteelkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. De bovenste 11 kaarten worden gedekt op een rij geplaatst. De 1e twee kaarten worden open gedraaid. Deze kaarten geven aan welke provincies het eerst gewaardeerd worden.

verloop

fotospelsituatie

Kreta wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kiest de speler een kaart uit zijn hand en voert de bijbehorende aktie uit. Nu gaat de beurt naar de volgende speler, die ook een kaart uitspeelt. Dit gaat door tot een speler de 'kasteelheer' kiest. Nu wordt een telling uitgevoerd in de provincies die worden aangewezen door de voorste openliggende kasteelkaart. Vervolgens nemen de spelers hun gespeelde kaarten weer op hand en de volgende ronde begint.
Elke set kaarten bevat de volgende karakters met de bijbehorende akties:

  • Admiraal: een schip uit voorraad plaatsen bij een provincie met een haven òf één of beide schepen verplaatsen die zich reeds op het bord bevinden. In elke haven is plaats voor maximaal twee schepen, die verschillend van kleur moeten zijn.
  • Veldheer: een volk uit voorraad in een provincie naar keuze plaatsen òf één of meer volken die zich reeds op het bord bevinden verplaatsen naar aangrenzende provincies. In totaal mogen vier provinciegrenzen overgestoken worden. In elke provincie is plaats voor zeven spelfiguren (abten, volken en steden).
  • Abt: de abt uit voorraad in een provincie naar keuze plaatsen òf zijn abt maximaal drie provincies verder plaatsen. Zijn medespelers mogen nu geen volk of stad in deze provincie plaatsen, tenzij zij hier ook een abt hebben staan.
  • Boer: een fiche uit een provincie nemen, waar zich een eigen volk bevindt. In de haven van deze provincie moet een eigen schip staan of de provincie moet hiermee in verbinding staan, via provincies met een eigen volk. Voor het eerste fiche ontvangt de speler één overwinningspunt. Elk volgend fiche in deze soort is steeds één punt meer waard.
  • Bouwmeester: een kasteel uit voorraad op een kasteelveld plaatsen of een stad in een provincie. Voor elke te bouwen stad moet de speler een fiche bezitten. Eenmaal geplaatst, kunnen steden en kastelen niet meer worden verplaatst.
  • Koning: de speler mag de aktie van een reeds gespeelde kaart nogmaals uivoeren.
  • Kasteelheer: Zodra een speler de kasteelheer uitspeelt, volgt een telling. De eerst openliggende kasteelkaart geeft aan welke provincies worden gewaardeerd, namelijk elke provincie die grenst aan het aangegeven kasteelveld. Per provincie wordt gekeken welke speler de meerderheid heeft. Een stad telt voor twee; een abt, schip, volk of kasteel voor één. De speler met de meerderheid in een provincie, ontvangt het aantal aangegeven overwinningspunten. De tweede plaats ontvangt de helft hiervan. Een kasteel op een kasteelveld telt mee in alle aangrenzende provincies.
Na de telling wordt de gewaardeerde kasteelkaart afgelegd en de volgende kaart in de rij wordt opengedraaid. De speler die de telling heeft geïnitieerd mag kiezen of deze kaart blijft liggen of wordt vervangen door een kaart van de trekstapel.

eind

Het spel eindigt nadat de 11e kasteelkaart is gewaardeerd. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • De spelregels zijn niet echt ingewikkeld, maar het duurt even voor alles op zijn plek valt. Bij de eerste spelronde is het nog aftasten hoe je de verschillende karakters kunt inzetten.
  • De speler die een telling forceert door de kasteelheer te spelen, heeft een beurt minder om spelfiguren te (ver)plaatsen, maar kan wel een veto uitspreken over de volgende kasteelkaart. Dit kan een groot voordeel zijn: als de opengedraaide kasteelkaart niet gunstig is doordat zijn spelfiguren zich op de andere helft van het spelbord bevinden, zal hij een nieuwe kaart trekken. Hopelijk is dat een kaart die beter uitkomt!
  • Kreta is een spannend meerderhedenspel, waar je voor lastige keuzes komt te staan. Je wilt altijd meer dan je kunt!

negatief

  • Even mopperen op het spelmateriaal: aan de afwerking van de spelfiguren had iets meer aandacht besteed kunnen worden. Aan de onderkant van een aantal figuren steekt nog een puntje uit, waardoor deze figuren wankel staan. En hoe kan een scheve abt succesvol een provincie verdedigen?
  • De startspeler heeft een groot voordeel: het is bekend rond welk kasteelveld de eerste telling gaat plaatsvinden. Als hij een kasteel op dat veld plaatst, telt het kasteel mee in alle te tellen provincies. Op deze manier kan hij een grote voorsprong verkrijgen, die lastig in te halen is.
  • Als een speler eenmaal op voorsprong staat, kan het lucratief zijn als hij de laatste telling(en) snel laat plaatsvinden, ook als hij niet de meerderheid heeft. Zolang niemand meer punten verkrijgt dan hij op dat moment heeft, is hij zeker van zijn overwinning.

strategie

Voor de startspeler kan het lucratief zijn een kasteel op het kasteelveld te plaatsen dat het eerst gewaardeerd wordt. Zijn medespelers doen er goed aan één of meer spelfiguren in de aangrenzende provincies te plaatsen. Als de startspeler in zijn volgende beurt een telling forceert, zal zijn voorsprong niet al te groot zijn.
Houd goed in de gaten dat een provincie slechts zeven spelfiguren mag bevatten. Als je halverwege het spel constateert dat ergens meer dan zeven spelfiguren staan, is het niet meer te achterhalen wanneer dat is gebeurd.

waardering van andere sites

hall90005 / 6
345
AnderSpel8 / 9
56789
boardgamegeek6½ / 8
67
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
spielephase4 / 6
3456
goodgameguide7 / 9
56789
spieleteufel6 / 10
5678910
spieletest7 / 10
5678910
kulkmanns gamebox5 / 10
456789

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

10-02-2005 itemGoldsieber presenteert Kreta op Spielwarenmesse 2005 in Nürnberg.

verwijzingen

Goldsieber