intro
De spelers proberen zoveel mogelijk buit te verzamelen in lange afgebouwde boten en andersmans boten te veroveren.
materiaal
112 speelkaarten: 66 indianenkaarten, 34 buitkaarten, 12 lege kop- en staartstukken
begin
De kaarten worden geschud en in drie stapels gedekt neergelegd.
verloop
De speler die aan de beurt is, pakt een kaart van een stapel en legt die voor zich op tafel, op een denkbeeldig raster van 3 bij 14, een zelfde idee als bij Packhuys. De speler blijft kaarten trekken en aanleggen (met zijkant of hoekpunt tegen een reeds gelegde kaart) totdat de kaart die getrokken wordt:
- niet op de bouwplaats neergelegd wordt of kan worden. Deze wordt op de aflegstapel gelegd;
- reeds op zijn bouwplaats aanwezig is;
- een lassowerper, boogschutter of de indiaan genaamd 'Gekke Bijl' is;
- een boot afbouwt.
Deze laatste kaart mag nog worden neergelegd, hierna is de beurt voorbij.Botenbouw
- Een getrokken kaart wordt meteen neergelegd, met een zijkant of hoekpunt aan een reeds neergelegde kaart. Hierbij mogen er niet meer dan drie boven elkaar en veertien naast elkaar liggen.
- In een rij mag elke kaart slechts één keer voorkomen.
- Een eenmaal neergelegde kaart wordt niet meer verschoven of verwisseld (zie Buitkaarten voor een uitzondering).
- Een boot is pas volledig wanneer die een kop- en staartstuk heeft, zonder lege plekken daartussen. Wanneer de lege plek uit één plek bestaat, horen de delen links en rechts van de plek tot dezelfde - onvolledige - boot. Bij een groter gat zijn de afzonderlijke delen afzonderlijke boten, hoewel ze later wel aan elkaar gebouwd kunnen worden.
- De kleinste boot bestaat uit twee kaarten, een kop- en een staartstuk. Of er een indiaan inzit of niet is hiervoor niet van belang.
Indianenkaarten
Er zijn vier indianenkaarten met bijzondere eigenschappen:- lassowerper - Wanneer de lassowerper op de bouwplaats is gelegd, mag de speler een willekeurige kaart van een onvolledige boot van een tegenspeler nemen en die zelf neerleggen. Uit volledige boten mogen geen kaarten genomen worden.
- boogschutter - Na het plaatsen van de boogschutter kiest de speler een indianenkaart van een onvolledige boot van een tegenspeler en legt die op de aflegstapel. De totemkaart mag niet genomen worden, geen buitkaarten en ook geen lege kop- of staartstukken.
- Gekke Bijl - De speler die deze kaart heeft getrokken, moet een eigen, volledige boot van zijn keus van de bouwplaats nemen, en op de aflegstapel leggen. Heeft de speler geen volledige boten, vervalt de actie
- totem - De totem beschermt de boot tegen aanvallen van andere boten. Twee opmerkingen: 'Gekke Bijl' heeft geen ontzag voor de totem, met of zonder, naar de aflegstapel. De lassowerper mag ook de totem uit een onvolledige boot nemen.
Buitkaarten
Buitkaarten leveren extra punten op, vooral de speciale buitkaarten die in een combinatie neergelgd kunnen worden. Het neerleggen van deze combinatie-buitkaarten is iets anders dan van andere kaarten. Wanneer een speler reeds één of twee kaarten van een combinatie heeft, mag hij wanneer hij de volgende neerlegt, kaarten in dezelfde rij verschuiven om deze kaart in dezelfde boot te leggen. Dit geldt ook voor volledige boten, zolang de bouwplaats niet langer dan 14 kaarten wordt.De aanval
Zodra een boot wordt afgebouwd, kan deze een boot, volledig of niet, van een tegenspeler aanvallen met een lagere gevechtssterkte. Hiertoe worden de getallen boven de indianenkaarten bij elkaar opgeteld. De boot van de tegenspeler wordt van zijn bouwplaats genomen en op de aflegstapel gelegd. Alleen de buitkaarten gaan naar de aanvaller. Die mag deze kaarten op zijn bouwplaats neerleggen. Wanneer zo nog een boot volledig wordt, mag ook deze een boot aanvallen.
eind
Wanneer een speler drie volledige boten heeft, mag hij het spel beëindigen. Er kan ook doorgespeeld worden. Het spel kan weer beëindigd worden als een speler drie boten heeft, of iemand een vierde boot afbouwt. Wanneer iemand een vijfde boot bouwt, is het spel afgelopen, zo ook wanneer alle kaarten op de bouwplaatsen liggen.
De punten worden geteld:
- Een boot van twee tot zeven kaarten: 1 punt per kaart
- Een boot van acht tot veertien kaarten: 2 punten per kaart
- Buitkaarten: 10 punten per buitkaart
- Samenhorende buitkaarten (kanon, beer, buffel, hout, goud of paard) in één boot: (10 + 10) × 2 = 40 punten per buitcombinatie
- Ligt ook de bijbehorende figuur erbij (soldaat, berenjager, buffeljager, houtzager, goudzoeker of cowboy) (10 + 10 + 10) × 3 = 90 punten per buitcombinatie
- Eén buitkaart + bijbehorende figuur is slechts 10 + 10 = 20 punten
positief
De afbeeldingen op de kaartjes zijn grappig en passen allemaal bij het thema. Door het handige gebruik van symbolen etc. is in één oogopslag te zien om welke soort kaart het gaat (indianenkaart of buitkaart) en welke buitkaarten een combinatie kunnen vormen.
Door het ontbreken van een spelbord past alles in een handig klein doosje, iets waar speluitgever Amigo vaker in weet te slagen!
negatief
Eén van de buitkaarten is een indianenvrouw met kind. Wellicht dat indianen op oorlogspad vrouwen en kinderen als buit beschouwen . . .
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Twee indianenstammen
De indianenkaarten zijn verdeeld in Roodvoeten en Zwartvoeten, te herkennen aan een zwart of rood getal boven de indiaan. De normale regels gelden met de volgende toevoegingen: De verschillende indianenstammen mogen niet bij elkaar in de kano (dat geeft natuurlijk gedonder) en vallen alleen kano's met indianen van de vijandige stam of kano's zonder indianen aan - wellicht met uitzondering van 'Gekke bijl' (je bent gek of je bent het niet).
algemeen
Dit spel is lleen in het Duits of Engels verkrijgbaar, maar aangezien de kaarten geen tekst hebben, hoeft dat geen probleem te zijn.
Eerdere uitgaven zijn verschenen bij Pelikan (1975) en ASS (Altenburg-Stralsunder AG), 19??. De regels zijn iets aangepast en het spelbord is verdwenen. Hier is een uitgebreide vergelijking van de verschillende uitgaven te lezen, met afbeeldingen van plaatjes uit de oude doos.
In Duitsland heeft KOCH Media een CD-rom van Ogallala op de markt gebracht. Hiermee is het mogelijk alleen of met anderen het spel te spelen. De CD kost ongeveer 10 Euro.
Errata
Vrije vertaling van de errata afkomstig van Amigo:- In de spelregels van Ogallala moet de eerste zin op bladzijde 2 naast de afbeelding van de indiaan genaamd 'Gekke Bijl' vervangen worden door:
Wie 'Gekke Bijl' heeft getrokken, moet direct een volledige boot naar keuze uit zijn eigen botenbereik nemen en naar de eeuwige jachtgronden sturen. Onvolledige boten zijn taboe. 'Gekke Bijl' wordt uit het spel genomen. Bezit de speler geen volledige boot, dan vervalt deze actie. 'Gekke Bijl' wordt wel direct uit het spel genomen. - Is één van de trekstapels opgebruikt, dan wordt de aflegstapel geschud en als nieuwe trekstapel neergelegd. Als gedurende het spel weer een trekstapel opgebruikt is, dan wordt deze niet meer vervangen. Het spel eindigt voortijdig als alle trekstapels zijn opgebruikt.