doos

Pietje Bell, het bordspel

Pietje Bell, het bordspel

doos

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
25 - 45

leeftijd

leeftijd
6+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen ieder voor zich zo snel mogelijk met twee spelfiguren in het clubhuis te komen. Onderweg halen ze allerlei streken uit waarmee ze elkaar aardig dwars kunnen zitten.

materiaal

spelbord, 54 kaarten in vier verschillende kleuren, en voor elke speler: twee spelfiguren in zijn spelerskleur, met opzetstuk.

kaart-geelkaart-blauwkaart-oranjekaart-punaisekaart-achterkantspelfiguur

begin

Het spelbord toont een spoor vanaf het startveld naar het clubhuis. Op sommige velden op het spoor staat een zwarte hand afgebeeld.
Iedere speler zet zijn twee spelfiguren op het startveld. De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt gedekt drie kaarten in zijn hand. De overige kaarten worden gedekt op een trekstapel neergelegd.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. De jongste speler begint.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt kijkt de speler of hij een kaart op hand heeft, die in kleur, waarde of symbool overeenkomt met de bovenste kaart van de aflegstapel. Is dat niet het geval, dan trekt de speler de bovenste kaart van de trekstapel en de beurt gaat naar de volgende speler. Als de speler wel een kaart kan spelen, dan legt hij deze op de aflegstapel en voert de afgebeelde aktie uit.
Heeft de kaart een waarde, dan kiest de speler één van zijn spelfiguren en verplaatst deze net zoveel velden in de richting van het clubhuis als het nummer dat op de kaart staat vermeld. Komt de spelfiguur op een veld waar een enkele spelfiguur van een andere speler staat, dan wordt dit spelstuk geslagen. Het moet teruglopen naar het eerstvolgende lege veld met een zwarte hand. Komt de spelfiguur langs een veld met de andere spelfiguur van deze speler, dan komt de geslagen figuur op dit veld te staan. Twee figuren van dezelfde speler zijn veilig: ze kunnen niet geslagen worden! Hier mag ook geen spelstuk naast worden geplaatst.
Als de uitgespeelde kaart een speciaal symbool vertoont, mag de speler de overeenkomstige aktie uitvoeren:

  • Punaise: Kies een speler die al zijn kaarten in zijn hand op de aflegstapel moet plaatsen.
  • Lijm: Kies een speler die zijn eerstvolgende beurt moet overslaan.
  • Magneet: Kies een speler en neem ongezien één kaart uit zijn hand en neem die in je eigen hand.
  • Politie: Zet je beide spelfiguren 3 velden naar voren.
  • Schooltas: Trek drie kaarten van de trekstapel en neem ze in je hand.
  • Toeter: Voer dezelfde aktie uit als op de bovenste kaart van de aflegstapel staat vermeld.
Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler.

eind

De speler die het eerst zijn twee spelfiguren in het clubhuis heeft, is de winnaar van het spel.

positief

  • Leuk, ongecompliceerd bordspel, met simpele regels en een hoge geluksfactor. Vooral jonge kinderen zullen hier veel plezier aan beleven. Maar je moet wel een beetje tegen je verlies kunnen: als je spelfiguur wordt geslagen, kan het gebeuren dat je helemaal opnieuw moet beginnen!
  • Gelukkig mogen er niet meer dan twee spelfiguren op een veld staan (met uitzondering van het start- en finishveld), want dat zou niet goed passen.

negatief

  • Voor wat oudere kinderen biedt het spel al snel te weinig uitdaging. De geluksfactor is erg groot: je moet maar afwachten welke kaarten je trekt.
  • De zijkant van de doos vermeldt een spelduur van 25 min. In tegenstelling tot de onderkant van de doos; hier staat een spelduur van 45 min. De spelduur is echter sterk afhankelijk van het aantal spelers. Met veel spelers worden er meer spelstukken geslagen, en duurt het bijvoorbeeld veel langer om vanaf het startveld te komen.
  • Het gebruikte lettertype op de kaarten en de grootte van de letters maakt het lastig om de tekst snel te lezen. Maar na een tijdje herken je de afbeeldingen op de kaarten en weet je welke acties er bijhoren.

waardering van andere sites

spellenhoek5 / 5
345
AnderSpel8 / 9
5678

gemiddeld9 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Het thema van het spel is ontleend aan de bekende deugniet Pietje Bell uit de boeken van Chris van Abkoude.

Pietje Bell - Chr. van Abkoudebestel Pietje Bell - Chr. van Abkoude (books-nl) bij bol.comPietje Bell - Katja Herbersbestel Pietje Bell - Katja Herbers (video) bij bol.com

feitjes

verwijzingen

Identity Games
www.spellink.nl