doos

Piratenschat

Piratenschat

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen zoveel mogelijk schatten te verzamelen door hun piraten voor het einde van de ronde bij de juiste schatkisten te plaatsen. Maar pas op dat je niet in het water belandt!

materiaal

1 3D-piratenschip met mast, ladder en een eiland, 2 grote en 2 kleine schatkisten, 24 schatten, 1 stoffen zakje en voor elke speler: 1 set van 5 piraten in zijn spelerskleur en 1 powermeter met knijpertje

piraat01piraat02schatkistschat01schat02

begin

Voor het spel begint, wordt eerst het 3D-piratenschip opgezet. Elke speler kiest een set piraten in zijn spelerskleur en ontvangt een 'powermeter' met een knijpertje.
Een kleine schatkist wordt op het dek voor een willekeurige plank gezet. Vervolgens wordt een grote schatkist drie planken verderop gezet, nu volgt drie planken verder weer een kleine schatkist, en als laatste weer een grote kist. Alle piraten worden in het zakje gedaan. De jongste speler trekt een piraat uit het zakje en plaatst deze op het uiterste puntje van een willekeurgie plank. Elke volgende piraat wordt op een volgende plank geplaatst, tot het zakje leeg is. Dit is de beginopstelling.
Nu wordt het aantal benodigde schatten in het zakje gedaan, afhankelijk van de gekozen spelduur. Elke schat komt tweemaal voor.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

Piratenschat wordt gespeeld in verschillende rondes. Elke ronde hebben de spelers elk 12 bewegingspunten ter beschikking. In zijn beurt mag de speler maximaal vijf bewegingspunten gebruiken. Elke speler houdt dit bij met zijn powermeter.
Het verplaatsen van een piraat van een plank naar een volgende plank kost één bewegingspunt. De speler kan kiezen of hij zijn piraat naar links of naar rechts verplaatst, maar tijdens een verplaatsing kan de piraat niet van richting veranderen.
Als op de plank waar de piraat eindigt, al één of meer piraten staan, komt de nieuw aangekomen piraat het dichtst bij het dek te staan. Op een plank is slechts plaats voor maximaal drie piraten. Zodra een vierde piraat aanschuift, valt de voorste in het water. Het plaatsen van een in het water gevallen piraat op het dek, kost twee bewegingspunten. Het plaatsen van deze piraat op de plank (links of rechts van de ladder), kost één bewegingspunt.
Zodra bij twee spelers de powermeter 0/1 aanwijst, eindigt de ronde en volgt een waardering: bij een grote schatkist, wint de grootste piraat op de bijbehorende plank, bij een kleine schatkist wint de kleinste piraat. Als de piraten even groot zijn, wint een eventuele derde piraat. De betreffende speler(s) trekken een schat uit het zakje. Bij het trekken mag de speler aan de schatten voelen: een speler mag namelijk niet twee dezelfde schatten in bezit hebben.
Vervolgens worden de schatkisten twee planken verder geplaatst en een nieuwe ronde begint.

eind

Het spel eindigt als alle schatten uit het zakje zijn genomen. De speler met de meeste schatten wint.

positief

  • Het 3D-piratenschip is een grote blikvanger. Als je alle delen eenmaal in elkaar hebt gezet, blijft het schip stevig staan.
  • Altijd leuk om een piraat van je medespeler in het water te laten plonsen!

negatief

  • De vormgeving lijkt gericht op (jonge) kinderen. Maar aangezien de geluksfactor vrijwel geheel afwezig is, kan er nog heel wat rekenwerk aan te pas komen. Speel je als beginneling/kind tegen wat meer ervaren, taktisch gerichte spelers, dan ben je vrijwel kansloos.
  • Speel je met mensen die erg lang nadenken en alle mogelijkheden willen doorrekenen, dan kan een beurt wel heel lang duren.
  • De mast staat tijdens het spel wel een beetje in de weg: je kan niet alle piraten even goed zien. Maar het schip is ook zonder de mast stabiel.

strategie

Als je medespelers steeds het maximale aantal van 5 bewegingspunten benutten, dan kan je maar het beste hierin meegaan. De ronde eindigt zodra bij twee spelers de powermeter 0/1 aanwijst, dus dan kan je beter je bewegingspunten goed gebruiken! Bijvoorbeeld om piraten van je medespelers in het water te laten vallen. En dan natuurlijk het liefst de grootste of de kleinste.
Als je medespelers daarentegen voorzichtig omspringen met hun bewegingspunten, dan kan je maar het beste hierin meegaan. Probeer je piraten zo te positioneren, dat je in je laatste beurt voor het eind van de ronde, je piraten bij de juiste schat hebt staan. Zet je als enige steeds al je bewegingspunten in, dan houd je niet genoeg bewegingspunten over om je slag te kunnen slaan.

waardering van andere sites

spieletest8 / 10
5678910
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
spielephase3 / 6
3456

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

In een spel met twee personen speelt elke speler met twee kleuren. In zijn beurt mag de speler beide kleuren piraten bewegen. De ronde eindigt na drie beurten.

feitjes

weetjes

05-02-2004 itemKosmos presenteert Piraten, Planken und Peseten op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg.

verwijzingen

Jumbo
Kosmos
www.spellink.nl