doos

Riffifi

Riffifi

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers kruipen in de huid van bankovervallers die de buit onderling verdelen. Door het uitspelen van kaarten stelt iedere speler zijn eis. Maar pas op: ben je te overmoedig, dan krijg je vaak niets.

materiaal

60 fiches (12× rood, geel, blauw en oranje), 40 kaarten (elke kleur in de waarde 1 t/m 8), 1 officierskaart

kaart01kaart02

begin

De 40 kaarten worden geschud en gelijk over de spelers verdeeld. Elke speler neemt zijn kaarten op hand. De kaarten tonen een kleur (rood, geel, blauw en oranje) en een waarde (1 t/m 8).
De buit, in de vorm van 60 houten fiches in dezelfde kleuren als de kaarten, worden op voorraad gelegd. De spelers spreken af hoeveel ronden worden gespeeld, bijvoorbeeld net zoveel ronden als er spelers zijn.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt legt de speler een kaart naar keuze uit zijn hand open voor zich neer. Indien reeds een kaart in deze kleur openligt, wordt de kaart met de hoogste waarde uit het spel genomen. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Als een speler aan het begin van zijn beurt nog een open kaart voor zich heeft liggen (d.w.z. niemand heeft een kaart met gelijke kleur èn een lagere waarde uitgespeeld), mag hij zijn deel van de buit nemen. Hij neemt fiches van de voorraad in de kleur en de waarde die zijn kaart aangeeft. Als er niet genoeg fiches op voorraad zijn, neemt de speler fiches weg bij de speler(s) met de meeste fiches in deze kleur.
De ronde eindigt als de spelers al hun handkaarten hebben gespeeld. Elke speler telt de fiches in zijn bezit, de score wordt genoteerd en de volgende ronde begint.

eind

Het spel eindigt na het voeren afgesproken aantal ronden. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn simpel en zo uitgelegd.
  • In de spelregels is een variant gegeven, waarbij de spelers aan het eind van de ronde hun handkaarten doorgeven aan hun linkerbuurman. Het is een uitdaging om te proberen met de kaarten van je medespeler wèl een hoge score te halen!
  • Je kunt elkaar lekker dwarszitten, door een kaart in dezelfde kleur te spelen maar met een lagere waarde. Nu zit je medespeler deze beurt zonder buit!

negatief

  • De vormgeving van het spelmateriaal is een wat saai. Hier had meer van gemaakt kunnen worden.
  • Het spel kent weinig diepgang. Het verloopt een beetje voorspelbaar. Nergens wordt het echt spannend.

strategie

Probeer de kaarten met de hoogste waarde achter te houden. Alle kaarten zitten in het spel (behalve in een spel met drie spelers), dus je kunt precies bijhouden welke kaarten al gespeeld zijn. Dit moet je zeker doen voor de kaarten die je op het laatst wil spelen. Het heeft weinig zin een oranje kaart met waarde 8 te spelen, als je weet dat een medespeler nog een oranje kaart met waarde 1 op hand heeft.

waardering van andere sites

truus en truus8½ / 9½
6789
AnderSpel5 / 9
56789

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]

varianten

Het spel wordt gespeeld volgens de normale spelregels, met uitzondering van het einde van de spelronde. Nadat de score is genoteerd geeft elke speler zijn handkaarten door aan de speler die links van hem zit. De buit wordt weer op voorraad gelegd en de volgende ronde begint. Dit gaat door totdat elke speler eenmaal met elke set gespeeld heeft. De speler met de meeste punten is de winnaar.

feitjes

weetjes

03-02-2000 itemWinning Moves presenteert Riffifi op Spielwarenmesse 2000 in Nürnberg.

verwijzingen

Winning Moves
www.spellink.nl