doos

San Marco

San Marco

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
75 - 90

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 30,-

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van Venetiaanse familiehoofden die door het handig kiezen en verdelen van kaarten proberen zoveel mogelijk edelen in de stadswijken achter zich te krijgen.

materiaal

spelbord, 28 limietkaarten, 62 aktiekaarten, 1 doge, 1 dobbelsteen, 1 rondeteller, 12 bruggen en voor iedere speler: 25 edelen en 2 spelstenen in zijn spelerskleur.

achterkant01kaart01achterkant02kaart02kaart03kaart04kaart05kaart06

begin

Het spelbord toont een schematische plattegrond van Venetië dat in verschillende districten is onderverdeeld. Daar omheen loopt een scorespoor. Onderin is een zonnewijzer afgebeeld die fungeert als rondeteller. Rechtsboven is een tabel afgebeeld waarin tijdens het spel de verschillende rollen worden verdeeld.
De oranje rondeteller wordt op de zonnewijzer in het eerste veld geplaatst. Elke speler legt zijn telsteen op veld 0 van het scorespoor. Vervolgens worden de limietkaarten en de aktiekaarten geschud en op aparte stapels gedekt neergelegd. Elke speler ontvangt 25 edelen in zijn spelerskleur.
Om de beurt gooien de spelers 4× met de dobbelsteen en plaatsen per worp 2 edelen in het disctrict dat overeenkomt met de worp. Vervolgens plaatsen de spelers om de beurt een brug tussen twee districten. Elke speler markeert zijn brug met een edele in zijn spelerskleur. Dit is de startopstelling.

verloop

fotospelsituatie

De startspeler legt de spelstenen van zijn medespelers blind op de rolverdelingstabel neer. Zo wordt bepaald welke speler welke rol op zich neemt. De startspeler heeft de rol van de eerste verdeler.
De verdeler trekt drie limietkaarten en vijf aktiekaarten van de gedekte stapels en verdeelt deze acht kaarten in twee setjes. Hij mag de samenstelling van beide setjes zelf bepalen, zolang elk setje minstens één aktiekaart en één limietkaart bevat. De kiezer bekijkt de setjes en kiest er één uit. De eerste kiezer geeft het overgebleven setje aan de eerste verdeler.
De spelers leggen hun verkregen limietkaarten open voor zich neer. Vervolgens voert eerst de eerste kiezer zijn akties uit, dan de eerste verdeler. De tweede kiezer geeft zijn overgebleven setje aan de tweede verdeler, die vervolgens hun kaarten spelen: eerst de tweede kiezer en vervolgens de tweede verdeler. De speler mag zijn aktiekaarten in een zelfgekozen volgorde uitvoeren:

  • Districtskaart: hiermee komen nieuwe edelen in het spel. De speler plaatst een edelman uit voorraad in het vermelde district. De edelman kan ook via een eigen brug in een aangrenzend district worden geplaatst.
  • Brugkaart: hiermee komen nieuwe bruggen in het spel. De speler plaatst een brug uit voorraad op een zelf gekozen plek op het spelbord, zolang twee gebieden met niet meer dan drie bruggen met elkaar verbonden zijn.
  • Overloper: de speler haalt een edele van een medespeler uit een zelfgekozen district en plaats er een eigen edele voor in de plaats.
  • Verbanning: de speler kiest een district en gooit met de dobbelsteen. De speler moet nu net zoveel edelen uit het district verwijderen als het aantal gegooide ogen.
  • Doge: in het district waar de Doge staat vindt een telling plaats. De speler speler mag de Doge ook via een brug in een aangrenzend district plaatsen. Een eigen brug is gratis, een brug van een ander kost de speler twee overwinningspunten. In het district staat aangegeven hoeveel overwinningspunten er te verdienen zijn. De speler met de meeste edelen in het getelde district ontvangt de meeste punten, de speler met het op een na hoogste aantal edelen ontvangt de minste punten.
Nadat alle spelers hun akties uitgevoerd hebben, kijkt elke speler of de som van zijn limietkaarten gelijk is aan 10 of hoger. Voor deze spelers is deze fase ten einde. De andere spelers spelen nog een volgende ronde. Na deze ronde mag de speler met de minste limietpunten als beloning een verbanningsaktie uitvoeren. Alle spelers met minder dan 10 limietpunten ontvangen daarnaast een aantal overwinningspunten. Vervolgens wordt de rondeteller op de zonnewijzer een veld verschoven. Alle limietkaarten en alle aktiekaarten worden geschud en op twee aparte stapels gedekt neergelegd. De volgende fase begint.

eind

Het spel eindigt na drie fasen. Nu volgt de eindwaardering: in elk district wordt een telling uitgevoerd. Winnaar is de speler met de meeste overwinningspunten.

positief

Het spelmechanisme (ik verdeel, jij kiest) zet zowel de verdeler als de kiezer voor moeilijke keuzes. De verdeler breekt zich het hoofd over welke kaarten voor zijn medespeler interessant en gewild zullen zijn om juist in die set de hoogste limietkaarten te plaatsen. Maar wat als de kiezer er met de andere set vandoor gaat? Dan blijft de verdeler met een voor hem ongunstige set zitten!
Je mag je akties in een zelfgekozen volgorde uitvoeren. Dit maakt het mogelijk eerst een edele te plaatsen of van kleur te laten verschieten, voordat je bijvoorbeeld een telling uitvoert.

negatief

De factor geluk ligt ook in dit spel weer in het blind trekken van de kaarten, maar ook in het gooien met de dobbelsteen bij een verbanning. Het maakt nogal wat uit of slechts 1 edele moet vertrekken of dat 6 edelen hun biezen kunnen pakken!

strategie

Het is natuurlijk de kunst de 8 kaarten zo te verdelen, dat je de kaarten die je medespeler graag wil verkrijgen hoge limietkaarten meegeeft. Kijk hiervoor goed naar de situatie op het spelbord. Ook de kiezer moet goed naar de situatie op het spelbord kijken. Aangezien hij het eerst aan de beurt is, kan hij de situatie zo veranderen, dat bijvoorbeeld een telling door de verdeler voor de kiezer voordeliger uit kan pakken.
De eindwaardering kan nog heel wat punten opleveren.

waardering van andere sites

spellenclub139½ / 10
789
speelduivel5 / 6
3456
spellengek (wendy)4 / 5
2345
truus en truus8½ / 9½
6789
boardgamegeek7 / 8
67
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
spellengek (dagmar)4 / 5
2345
speljournaal4 / 5
2345
spiele-truhe5 / 6
3456
AnderSpel7 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellenhoek4 / 6
3456
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
goodgameguide7 / 9
56789
kulkmanns gamebox6 / 10
456789
spieletest6 / 10
5678910

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

In 2002 brengt het duo Alan R. Moon en Aaron Weissblum het kaartspel Canal Grande uit. Dit spel is geschikt voor twee personen en is gebaseerd op het bordspel San Marco. Beide spellen zijn gesitueerd in het oude Venetiƫ. Daarnaast ligt een belangrijke overeenkomst in het verdeelmechanisme (ik verdeel, jij kiest) waarmee de aktie- en limietkaarten over beide spelers worden verdeeld.

feitjes

weetjes

06-10-2002 itemSan Marco is winnaar van de Jeu de l'Année-verkiezing 2002.
30-08-2002 itemSan Marco behoort tot de finalisten voor de Franse spellenprijs Jeu de l'Année 2003.
17-09-2001 itemSan Marco bereikt de zevende plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2001.
01-02-2001 itemRavensburger presenteert San Marco op Spielwarenmesse 2001 in Nürnberg.
2001 itemSan Marco is genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2001.

verwijzingen

Ravensburger
Rio Grande Games
www.spellink.nl