doos

De Bruggen van Shangrila

De Bruggen van Shangrila

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
60 - 75

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen de meeste wijsgeren in Shangrila te verkrijgen door het opleiden en laten reizen van hun 'gezellen'. Maar pas op dat de andere gezellen jouw wijsgeren en de opgeleide gezellen niet verjagen!

materiaal

1 spelbord, 23 houten bruggen, 12 glazen stenen en voor elke speler: 6 × 7 wijsgeren in zijn spelerskleur

geelblauwroodpaarsbrug

begin

Het spelbord toont 13 bergdorpen die door wegen met elkaar zijn verbonden. Op elke weg tussen twee dorpen wordt een houten brug geplaatst. In elk dorp zijn 7 velden, het symbool op het veld geeft aan welke soort wijsgeer hier mag staan. In elk dorp is precies één veld voor elke soort wijsgeer.
Elke speler ontvangt de 6 × 7 wijsgeren in zijn spelerskleur. Om de beurt plaatsen de spelers van elke soort één wijsgeer in een dorp naar keuze.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt voert de speler één van de volgende acties uit:

  1. gezellen aannemen;
  2. wijsgeer opleiden;
  3. gezellen laten reizen.
ad 1. De speler plaatst twee gezellen op twee verschillende wijsgeren in zijn eigen spelerskleur.
ad 2. De speler plaatst een nieuwe wijsgeer op een leeg veld in een dorp waar al een wijsgeer in zijn eigen spelerskleur staat.
ad 3. De speler laat alle gezellen uit een dorp waar minstens één gezel in zijn eigen spelerskleur staat, via een brug naar een aangrenzend dorp naar keuze reizen. Eerst wordt bepaald welk dorp sterker is:
  • Het dorp waar de meeste wijsgeren en gezellen in staan is het sterkste dorp.
  • Als dat gelijk is, is het dorp waar de meeste wijsgeren staan het sterkste dorp.
  • Als dat ook gelijk is, is het dorp waar de gezellen naar toe reizen het sterkste dorp.
Als het dorp waar naar toe wordt gereisd het sterkste dorp is, worden alleen de gezellen die nog op een lege plaats kunnen worden geplaatst wijsgeer in het nieuwe dorp. Alle andere meereizende gezellen komen terug op voorraad.
Als het dorp waar naar toe wordt gereisd het zwakste dorp is, worden alle gezellen wijsgeer in het nieuwe dorp. De nieuwe wijsgeren verjagen eventueel aanwezige wijsgeren en gezellen die op hun veld liggen. Deze komen terug op voorraad.
Vervolgens wordt de brug tussen de beide dorpen verwijderd. Als de laatste brug van een dorp is weggenomen, wordt het dorp met een 'steen der Wijzen' gemarkeerd, om aan te geven dat in dit dorp geen acties meer kunnen worden uitgevoerd.

eind

Het spel eindigt als de 11e 'steen der Wijzen' is geplaatst. De speler met de meeste wijsgeren wint het spel. Bij gelijke stand geeft het aantal dorpen waarin de spelers aanwezig zijn de dooslag.

positief

  • De regels zijn snel uitgelegd. Iedereen kan direct meespelen. Maar het spel winnen is heel wat minder eenvoudig! Hoewel de keuze per beurt beperkt lijkt, kom je voor genoeg dillemma's te staan. En wat zijn je medespelers van plan?
  • De factor geluk is vrijwel geheel afwezig. Alle informatie is open. Je kunt alleen worden verrast door de zetten van je medespelers. Al spelende zul je merken dat er heel wat dealtjes worden gesloten! Maar ja, of iedereen zich aan die afspraken houdt?
  • Het is een tactisch spel dat vraagt om concentratie. Je moet er even voor gaan zitten. Spannend van begin tot eind.

negatief

  • Speel je met mensen die erg lang nadenken en alle mogelijkheden willen doorrekenen, dan kan een beurt wel heel lang duren.
  • Het thema staat eigenlijk helemaal los van het spel. Het spel is behoorlijk abstract, en kan wat droog overkomen.
  • De prijs voor de Nederlandse versie is aan de hoge kant. In ons buurland Duitsland kan je veel goedkoper uit zijn. Aangezien het spelmateriaal geen tekst bevat, hoeft de taal geen probleem te zijn.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
spielephase5 / 6
3456
spelwereld7 / 8
5678
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
spieleteufel8 / 10
5678910
spellengek (Dagmar)4 / 5
2345
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
speelduivel4 / 6
3456
hall90004½ / 6
345
boardgamegeek6½ / 8
67
spieletest8 / 10
5678910
truus en truus7½ / 9½
6789
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellenclub138 / 10
789
kulkmanns gamebox5 / 10
456789

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

04-10-2004 itemDe Bruggen van Shangrila bereikt de vijfde plaats bij de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2004.
15-09-2004 itemDie Brücken von Shangrila bereikt de tiende plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2004.
19-07-2004 itemDe Bruggen van Shangrila is genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2004.
19-04-2004 itemThe Bridges of Shangri-La is winnaar van de Mensa Select-verkiezing 2004.
31-10-2003 item999Games brengt de Nederlandse versie op de markt onder de naam De bruggen van Shangrila.
23-10-2003 itemKosmos presenteert Die Brücken von Shangrila op Spiel 2003 in Essen.

verwijzingen

Kosmos
999Games
Uberplay
www.spellink.nl