materiaal
108 kaarten, waaronder 1 startkaart 'Game is afoot!' en 4 kaarten met criminelen, 1 score/notitieblok en 4 referentiekaarten

Verzamel zo min mogelijk punten. Wie de minste punten heeft na een gekozen aantal ronden heeft gewonnen. Het helpt als je de crimineel arresteert.
108 kaarten, waaronder 1 startkaart 'Game is afoot!' en 4 kaarten met criminelen, 1 score/notitieblok en 4 referentiekaarten
De vier kaarten met criminelen en de startkaart (The Game is afoot) worden uit de stapel gehaald. Blind pak je één kaart van de criminelen. De overige stapelkaarten schud je. Pak van de stapel 16 kaarten bij drie spelers en 22 kaarten bij vier spelers. Voor elke extra speler kan je zes extra kaarten van de stapel nemen. Schud deze kaarten met de startkaart en de ene crimineel. Deel deze kaarten op door iedere speler zes kaarten te geven. De overige drie kaarten met criminelen en de resterende stapel worden samen geschud tot één pakstapel. Diegene die de startkaart in handen heeft, legt deze op tafel. De volgende speler is nu als eerste aan de beurt.
Onderaan elke kaart staan teksten die aangeven welke kaart je neer mag leggen. Als je één van deze kaarten op handen hebt, dan mag je deze neerleggen. Als je dit niet kan, dan mag je een kaart van de pakstapel pakken. Is dat wel een goede kaart, dan mag je deze direct neerleggen.
Sommige kaarten hebben extra effecten, zoals 'schud alle handkaarten van alle spelers en deel deze opnieuw'. Hoe nuttiger de kaart is, hoe meer punten de kaart waard is.
Als je geen handkaart meer over hebt om te spelen, of als je een Arresteer-kaart hebt, dan mag je iemand beschuldigen. Je wijst een speler aan waarvan jij denkt dat hij of zij een kaart met een crimineel heeft. Als dat zo is, dan stopt deze ronde en begint de puntentelling. Als de beschulding met een Arresteer-kaart niet waar is, dan krijgt de speler die fout zat alle kaarten van de beschuldigde speler. De beschuldige speler pakt zoveel nieuwe kaarten van de stapel als hij of zij daarvoor had. Als de beschuldiging niet waar is, wanneer de kaarten van de speler op waren, dan mag de beschuldigde speler ook iemand proberen te arresteren. In dat laatste geval gaat dit door tot dat er iemand gearresteerd is.
Als de speler met de kaart van de crimineel alleen nog die kaart in handen heeft, dan wordt die kaart gespeeld. De crimineel is nu ontsnapt! De ronde eindigt en de punten worden geteld.
Sherlock Holmes The Card Game kan per ronde op twee manieren eindigen, de crimineel wordt wel of niet gepakt. Voor elke handkaart krijg je punten. Op de referentiekaart en op de handkaart zelf staat hoeveel punten elke kaart waard is. Is je crimineel die je in handen had gearresteerd, dan worden de punten van die kaart ook bij het totaal opgeteld. Heb je een crimineel gearresteerd, dan mag je die punten van je totaal aftrekken. De punten van de crimineel die is ontsnapt worden van je totaal afgehaald. Wie na een gekozen aantal ronden de minste punten heeft, heeft het spel gewonnen. De regels stellen zes ronden voor.
Je hebt allemaal zes kaarten en legt om de beurt een kaart op. De acties die op de kaart van je voorganger staan beperken je in welke kaarten je kunt neerleggen. Probeer op basis van je opties de kaart met het hoogste aantal punten neer te leggen. Deze punten hoef je dan aan het einde van een ronde niet meer op te tellen bij je eindscore.
Aangezien de kaarten die je op handen hebt zo aan een andere speler doorgegeven kunnen worden, is het verstandig om goed te onthouden welke kaarten je had. Hiermee kan je je voordeel doen in je beurten vlak na de ruil.
Het spel is origineel uitgebracht in 1991. Sindsdien zijn er enkele nieuwe uitgaves geweest. Nu de rage rond Sherlock Holmes weer opleeft is het spel door Gibsons Games opnieuw uitgebracht in Europa.