doos

Die Sieben Siegel

Die Sieben Siegel

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

prijs
10,-

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers voorspellen elke ronde hoeveel slagen ze deze ronde gaan winnen èn in welke kleur. Komt de voorspelling niet uit, doordat ze meer of minder slagen in die kleur hebben gewonnen, dan ontvangen ze strafpunten.

materiaal

75 kaarten (onderverdeeld in vijf kleuren (blauw, geel, groen, rood en paars), elke kleur heeft 15 kaarten), 27 zegels en één saboteur

kaart-blauwkaart-geelkaart-groenkaart-roodkaart-paars

begin

De kaarten zijn onderverdeeld in vijf kleuren (geel, blauw, groen, paars en rood). Elke kleur heeft 15 kaarten, met waarde 1-15. Afhankelijk van het aantal spelers, wordt een aantal kaarten uit het spel verwijderd. De overgebleven kaarten worden geschud en verdeeld. Elke speler ontvangt 15 kaarten in zijn hand.
De zegels worden per kleur gesorteerd en in het midden van het speelveld neergelegd. Van geel, blauw, groen, paars zijn er 3 zegels, van rood zijn er 5 zegels, en er zijn een aantal zwarte zegels en witte zegels.

verloop

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden en elke ronde bestaat uit twee fases.

  1. De spelers moeten om de beurt voorspellen hoeveel slagen ze deze ronde gaan winnen èn in welke kleur.
  2. Vervolgens worden de kaarten uitgespeeld.
Ad 1. De speler pakt voor elke slag die hij denkt te gaan winnen, een zegel in de overeenkomstige kleur en legt deze voor zich neer. Is de kleur van zijn keuze niet meer aanwezig, dan pakt hij deze weg bij een medespeler naar keuze. Deze ontvangt in de plaats daarvan een wit zegel. Een wit zegel fungeert als joker en kan elke kleur aannemen.
Ad 2. De startspeler kiest een kaart uit zijn hand en legt deze open neer. De overige spelers moeten volgen. Kan een speler niet volgen, dan mag hij een willekeurige kaart spelen.

De speler met de hoogste rode kaart (rood is altijd troef), of anders de speler die de hoogste waarde in de gespeelde kleur heeft gespeeld, wint de slag. Hij moet een zegel in de gespeelde kleur terug op voorraad leggen. Als hij een rode kaart heeft gespeeld, mag hij kiezen of hij een rood zegel of een zegel in de gespeelde kleur terug op voorraad legt. De speler mag in plaats daarvan ook een wit zegel afleggen. Een wit zegel fungeert als joker en kan elke kleur aannemen.
Als de speler geen zegel kan afleggen, dan ontvangt hij een zwart zegel. Deze levert hem aan het eind van de ronde minpunten op.

De speler die de slag heeft gewonnen, speelt de volgende kaart, tot alle 15 slagen zijn gemaakt. Nu volgt een telling: een zwart zegel levert drie minpunten, elk wit zegel levert vier minpunten en elke andere zegel die de speler nog voor zich heeft liggen, levert twee minpunten. De score wordt genoteerd en de volgende ronde begint.

De Saboteur
In plaats van zegels, kan een speler in de eerste fase ook de saboteur voor zich nemen. Hij probeert zijn medespelers zoveel mogelijk zwarte zegels te laten verkrijgen. De speler ontvangt zelf geen zwarte zegels als hij een slag wint. Bij de telling start de speler met 4 minpunten. Elk zwarte zegel levert hem 1 minpunt minder op. Bij vier of meer zwarte zegels is zijn score '0'.

eind

Het spel eindigt na een van te voren afgesproken aantal rondes. De speler met de minste strafpunten is de winnaar van het spel.

positief

  • Simpele regels, dus snel uit te leggen. Speelt makkelijk weg.
  • Op de kaarten staat zowel links- als rechtsboven een getal, dus de kaarten zijn geschikt voor zowel links- als rechtshandigen.
  • De rol van de saboteur kan zeer verdienstelijk zijn. Als je merkt dat dit een te sterke invloed heeft, kan je er ook voor kiezen de saboteur met zes minpunten te laten beginnen.
  • Altijd moeilijk om aan te geven welke slagen je denkt te gaan halen, en nog moeilijker om je voorspelling ook waar te maken!

negatief

  • Het thema 'De toekomst is een boek met zeven zegels' wordt in het spel niet verder uitgewerkt. Je moet weliswaar de toekomst voorspellen door te zeggen hoeveel slagen je denkt te halen, maar het getal zeven komt nergens terug.
  • Het spelprincipe is niet echt origineel te noemen. Het spel vertoont grote gelijkenis met andere spellen waarbij je het aantal slagen moet voorspellen (zoals Wizard, Where's Bob's Hat). Maar in 'Die Sieben Siegel' moet je daarnaast ook voorspellen in welke kleur! Dit geeft een extra dimensie aan het spel.

waardering van andere sites

hall90005 / 6
345
spielephase5 / 6
3456
spieletest9 / 10
5678910
truus en truus8 / 9½
6789
boardgamegeek6½ / 8
67
AnderSpel7 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
goodgameguide7 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

In 2008 brengt Amigo Spiele het kaartspel Die Sieben Siegel uit in een handige, kleinere verpakking.

feitjes

weetjes

28-10-2004 itemDie Sieben Siegel bereikt de vierde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2004.
22-05-2004 itemDie Sieben Siegel staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2004.
23-10-2003 itemAmigo Spiele presenteert Die Sieben Siegel op Spiel 2003 in Essen.

verwijzingen

Amigo Spiele
www.spellink.nl