Stap op

doosbestel Stap op spel (reisuitvoering) bij bol.com
aantal spelers
spelers
2 - 3
speelduur
duur
20 - 30
leeftijd
leeftijd
6+
soort
type
kaartspel
prijsindicatie
prijs
11,-
winkel
winkel
bestel Stap op bij bol.com voor €11
waardering van AnderSpel
waardering
zes
Wie fietst het eerst 100 km bij elkaar? Stap op en fiets langs plassen, bos, hei en zee!
intro
De spelers proberen als eerste 100 km (in een vaste verdeling van bepaalde afstanden) bij elkaar te fietsen, door het uitspelen van kaarten. Onderweg krijg je regelmatig lekke banden en tegenwind toegespeeld van je medespelers!
materiaal
99 spelkaarten
jeugdherbergstapop6km10kmwindmeewindtegen
begin
De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt vijf kaarten in zijn hand. De kaarten zijn onderverdeeld in: kilometerkaarten (mogelijke afstanden: 5 km, 6 km, 8 km en 10 km), hinderniskaarten (mogelijke situaties: lekke band, gesloten overweg, jeugdherberg of een tegenwind), herstelkaarten (rijwielhersteller, bomen gaan open, meewind of 'stap op').
Gedurende het spel houdt elke speler zijn eigen toestand bij op een denkbeeldig speelveld. Hier is ruimte voor de verschillende afstanden, een plek voor mee- of tegenwind, en een plek voor de overige pest- en herstelkaarten.
verloop
'stap op' wordt gespeeld in de richting van de klok.
In zijn beurt neemt de speler de bovenste kaart van de trekstapel in zijn hand en vervolgens legt hij een kaart uit zijn hand open neer. De speler kan kiezen uit de volgende drie mogelijkheden:
  1. De speler legt de kaart bij zichzelf neer.
  2. De speler legt de kaart bij een medespeler naar keuze neer.
  3. De speler legt de kaart op de aflegstapel.
Ad 1. Om een kaart bij zichzelf te plaatsen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Een afstandkaart mag alleen worden gespeeld, als de speler een 'stap op'-kaart open heeft liggen. Daarnaast mogen de afstanden 8 km en 10 km alleen worden afgelegd als de speler een meewind open heeft liggen. Op de verschillende hinderniskaarten staat vermeld welke kaarten eerst moeten worden gespeeld, voordat mag worden verder gefietst. Zo moet een lekke band worden verholpen door hier een rijwielhersteller op te leggen, en in een volgende beurt weer een 'stap op'-kaart.

Ad 2. De speler mag een hinderniskaart uit zijn hand op een openliggende 'stap op'-kaart van een medespeler naar keuze leggen, of een tegenwind op een openliggende meewind.

Ad 3. De speler mag een willekeurige kaart uit zijn hand op de aflegstapel leggen.

Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler. Als de laatste kaart van de trekstapel is genomen, worden de kaarten onder de bovenste kaart op de plek van de meewind/tegen resp. de plek van de pest/herstelkaarten, samen met de aflegstapel geschud en weer als nieuwe trekstapel neergelegd.
eind
Zodra een speler precies 8×5 km, 4×6 km, 2×8 km en 2×10 km heeft afgelegd, eindigt het spel. Deze speler is de winnaar.
positief
negatief
strategie
Probeer een afstandkaart 8 km of 10 km op hand te hebben als je een meewind uitspeelt. Als je medespelers nu geen tegenwind of andere hinderniskaart spelen, kan je van je meewind profiteren door meteen een lange afstand af te leggen.
waardering van andere sites
spellengek (Peter Hein)2 / 4
1234
spellengek (wendy)2 / 4
1234
spellengek (dagmar)2 / 4
1234
AnderSpel6 / 9
5678

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes
verwijzingen
Goliath Games
www.spellink.nl
©2002-2014 - informatie@anderspel.nl