doosbestel Stap op spel (reisuitvoering) bij bol.com

Stap op

Stap op

doosbestel Stap op spel (reisuitvoering) bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 3

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
6+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

prijs
12,-

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen als eerste 100 km (in een vaste verdeling van bepaalde afstanden) bij elkaar te fietsen, door het uitspelen van kaarten. Onderweg krijg je regelmatig lekke banden en tegenwind toegespeeld van je medespelers!

materiaal

99 spelkaarten

jeugdherbergstapop6km10kmwindmeewindtegen

begin

De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt vijf kaarten in zijn hand. De kaarten zijn onderverdeeld in: kilometerkaarten (mogelijke afstanden: 5 km, 6 km, 8 km en 10 km), hinderniskaarten (mogelijke situaties: lekke band, gesloten overweg, jeugdherberg of een tegenwind), herstelkaarten (rijwielhersteller, bomen gaan open, meewind of 'stap op').
Gedurende het spel houdt elke speler zijn eigen toestand bij op een denkbeeldig speelveld. Hier is ruimte voor de verschillende afstanden, een plek voor mee- of tegenwind, en een plek voor de overige pest- en herstelkaarten.

verloop

'stap op' wordt gespeeld in de richting van de klok.
In zijn beurt neemt de speler de bovenste kaart van de trekstapel in zijn hand en vervolgens legt hij een kaart uit zijn hand open neer. De speler kan kiezen uit de volgende drie mogelijkheden:

  1. De speler legt de kaart bij zichzelf neer.
  2. De speler legt de kaart bij een medespeler naar keuze neer.
  3. De speler legt de kaart op de aflegstapel.
Ad 1. Om een kaart bij zichzelf te plaatsen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Een afstandkaart mag alleen worden gespeeld, als de speler een 'stap op'-kaart open heeft liggen. Daarnaast mogen de afstanden 8 km en 10 km alleen worden afgelegd als de speler een meewind open heeft liggen. Op de verschillende hinderniskaarten staat vermeld welke kaarten eerst moeten worden gespeeld, voordat mag worden verder gefietst. Zo moet een lekke band worden verholpen door hier een rijwielhersteller op te leggen, en in een volgende beurt weer een 'stap op'-kaart.

Ad 2. De speler mag een hinderniskaart uit zijn hand op een openliggende 'stap op'-kaart van een medespeler naar keuze leggen, of een tegenwind op een openliggende meewind.

Ad 3. De speler mag een willekeurige kaart uit zijn hand op de aflegstapel leggen.

Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler. Als de laatste kaart van de trekstapel is genomen, worden de kaarten onder de bovenste kaart op de plek van de meewind/tegen resp. de plek van de pest/herstelkaarten, samen met de aflegstapel geschud en weer als nieuwe trekstapel neergelegd.

eind

Zodra een speler precies 8×5 km, 4×6 km, 2×8 km en 2×10 km heeft afgelegd, eindigt het spel. Deze speler is de winnaar.

positief

  • De regels van Stap op zijn simpel, je kunt direct met spelen beginnen.
  • Je kunt elkaar lekker dwarszitten: altijd leuk om iemand een tegenwind toe te spelen, als die net een meewind heeft neergelegd!
  • Vooral kinderen zullen hier veel plezier aan beleven. Door het formaat en thema is Stap op een prima spelletje voor op vakantie.

negatief

  • De tekst op de kaarten staat gecentreerd bovenaan. Als je je kaarten in een waaier in je hand houdt, kan je niet altijd even goed zien welke kaarten je op hand hebt. Je kunt je kaarten het beste in een vertikaal rijtje vasthouden. Aangezien je altijd slechts vijf kaarten op hand hebt, is dat prima te doen.
  • De geluksfactor is wel erg groot: je bent volledig afhankelijk van de kaarten die je trekt.
  • Het spel kent weinig variatie: door het strakke spelmechanisme zal elk spelletje ongeveer hetzelfde verlopen.
  • De spelregels geven aan dat Stap op met twee spelers kan worden gespeeld, maar met drie spelers komt het spel beter tot zijn recht. Je moet dan niet alleen de afweging maken of je een kaart bij jezelf aanlegt, of een hinderniskaart bij je medespeler, maar ook nog besluiten bij welke medespeler!

strategie

Probeer een afstandkaart 8 km of 10 km op hand te hebben als je een meewind uitspeelt. Als je medespelers nu geen tegenwind of andere hinderniskaart spelen, kan je van je meewind profiteren door meteen een lange afstand af te leggen.

waardering van andere sites

spellengek (Peter Hein)2 / 4
1234
spellengek (wendy)2 / 4
1234
spellengek (dagmar)2 / 4
1234
AnderSpel6 / 9
5678

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

verwijzingen

Goliath Games
www.spellink.nl