doos

TwixT

TwixT

doos

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De beide spelers proberen als eerste met een ondoorbroken ketting van pinnen verbonden met bruggen de ene zijde van het spelbord met de andere zijde te verbinden.

materiaal

1 spelbord en voor elke speler: een aantal pinnen en bruggen in zijn spelerskleur

begin

Het spelbord toont een rooster van 24×24 'gaten', met uitzondering van de hoeken. De bovenste rij en de onderste rij behoren toe aan de ene speler, de linker en rechter rij aan de andere speler.
Elke speler heeft een voorraad pinnen en bruggen in zijn spelerskleur.
Nadat wit de eerste pin heeft geplaatst, mag zwart kiezen of hij verder speelt met zwart of dat hij verder speelt met wit. In het laatste geval wisselen de spelers van kleur. Nu gaat de beurt naar de speler die met zwart speelt.

verloop

fotospelsituatie

Wit (de kleuren verschillen per uitgave) begint. Wit en zwart zijn om de beurt aan de beurt. In zijn beurt voert de speler de volgende akties uit:

  1. De speler moet één pin in zijn spelerskleur in een leeg gat naar keuze plaatsen, met uitzondering van de gaten in de rij van zijn medespeler.
  2. De speler mag nu net zoveel bruggen plaatsen als hij wil, waarbij elke brug wordt geplaatst tussen twee pinnen in zijn eigen spelerskleur.
Een brug kan alleen passend worden geplaatst als de twee pinnen de hoekpunten vormen van een denkbeelding rechthoek bestaande uit 6 gaten. Anders gezegd: als de twee pinnen een 'paardensprong' uit elkaar staan.
Let op: het is toegestaan dat een speler voordat hij eventueel één of meer bruggen plaatst, net zoveel eigen bruggen van het speelveld verwijderd als hij wil.

eind

Het spel eindigt als een speler er in slaagt met een ondoorbroken ketting van pinnen verbonden met bruggen zijn ene zijde met de andere zijde te verbinden. Hij is de winnaar van het spel.
Het kan voorkomen dat een spel in remise eindigt, omdat geen van beide spelers een ondoorbroken ketting kan leggen.

positief

De spelregels zijn simpel en snel uitgelegd. Het spel spelen is echter heel wat minder simpel. Je kunt elkaar behoorlijk dwars zitten.
De speler die begint heeft een groot voordeel. De regel dat de ene speler begint, en de andere speler beslist of hij met deze kleur of de andere kleur verder speelt, omzeilt dat probleem.
Het verdient aanbeveling eens een paar spelsituaties te bestuderen. Welke zet geeft je in de gegeven situatie de sterkste positie?

negatief

Aangezien de faktor geluk geheel afwezig is, speelt het spel het best als de spelers aan elkaar gewaagd zijn.
Wanneer je als beginneling tegen een speler met net wat meer inzicht speelt, ben je kansloos. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst!
Het is een tactisch spel dat vraagt om concentratie. Eén foutje kan fataal zijn. Je moet er echt even voor gaan zitten.

waardering van andere sites

vlaams spellenarchief4 / 4
234
AnderSpel8 / 9
56789
spielephase5 / 6
3456
jeux 2 rody4 / 5
345
spieleteufel7 / 10
5678910
boardgamegeek6½ / 8
67
spieletest8 / 10
5678910
speelduivel3 / 6
3456

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

Variant met handicap:
Als de ene speler veel sterker speelt dan de andere speler, kan je de grootte van het veld veranderen door bijvoorbeeld de zwakkere speler twee, drie of vier rijen minder te laten overbruggen.

feitjes

verwijzingen

Strategie tips
40 Twixt-stellingen (puzzels)
Kosmos
Schmidt Spiele
Avalon Hill
www.spellink.nl