doos

Metropolys

Metropolys

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
30 - 60

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
15,-

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen door het handig inzetten van hun gebouwen de juiste wijken te bezetten. Lukt het je doelen te halen?

materiaal

1 spelbord, 27 markeringsfiches (9 paarse, 9 blauwe en 9 roze), 1 metro-kaart, 1 archeologie-kaart, 4 doelkaarten voor de familie-versie, 8 doelkaarten voor de experts-versie, 5 fiches voor het hoogste gebouw, 1 overzichtskaartje en voor elke speler: 1 set gebouwen in zijn spelerskleur, genummerd van 1 - 13

markeringsfiche - dure wijkmarkeringsfiche - metromarkeringsfiche - archeologische opgravingdoelkaart voor de familie-versiedoelkaart voor de familie-versiedoelkaart voor de expert-versiedoelkaart voor de expert-versiedoelkaart voor de expert-versiedoelkaart voor de expert-versie

begin

Het spelbord toont een plattegrond van de stad Metropolys. Een rivier verdeelt de stad in 5 stadsdelen. Elk stadsdeel bevat 2 (of 3) wijken in één van de vijf kleuren. Sommige wijken zijn met een brug met een wijk in een naburig stadsdeel verbonden. Een aantal wijken grenst aan een meertje of zijn gegroepeerd rond een fontein. Op een aantal wijken wordt een fiche gelegd, volgens het voorbeeld in de spelregels.
Elke speler ontvangt een set gebouwen in zijn spelerskleur, genummerd van 1 - 13. Daarnaast trekt elke speler twee doelkaarten, die aan het eind van het spel punten opleveren. In de familie-versie ontvangt elke speler maar één doel. De spelers mogen alleen hun eigen doelkaart(en) bekijken.

verloop

fotospelsituatie

Metropolys wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt plaatst de startspeler een gebouw naar keuze (met het nummer zichtbaar naar boven) op een wijk waar nog geen gebouw staat. De volgende speler kan passen, of een eigen gebouw met een hoger nummer op een aangrenzende wijk zonder gebouw plaatsen. De rivier of een meertje scheidt de wijken, maar een brug verbindt sommige wijken weer. Dit gaat door tot elke speler heeft gepast.
De speler die het laatst een gebouw heeft ingezet (en die dus het hoogste nummer toont), draait zijn gebouw om zodat het nummer niet meer zichtbaar is. Hij legt het eventuele fiche uit de wijk voor zich neer. De overige gebouwen die deze ronde zijn ingezet gaan terug naar hun eigenaren. De speler die het gebouw heeft opgericht wordt de volgende startspeler.
De fiches hebben de volgende eigenschappen:

  • Dure wijk: elk paars fiche levert drie punten op.
  • Metro: elk blauw fiche levert één punt op. Als de speler nu als enige de meeste metro-fiches bezit, ontvangt hij de metro-kaart die drie punten oplevert.
  • Archeologische opgraving: elk roze fiche levert één minpunt op. De speler ontvangt direct de archeologische kaart die nog eens twee minpunten oplevert.

eind

Als een speler zijn laatste gebouw heeft opgericht, eindigt het spel. Nu maken de spelers hun doel(en) bekend. De spelers tellen de punten van hun fiches bij de punten van hun gehaalde doel(en). De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal is prima verzorgd, op het drukke spelbord na. De kaarten, gebouwen en fiches zijn van goede kwaliteit en er is zelfs gedacht aan een handig overzichtskaartje voor de puntentelling.
  • Het mechanisme van de veiling van de bouwrechten is tricky. Elke speler moet zijn gebouw weer in een volgende wijk plaatsen. Alleen als een wijk volkomen is geïsoleerd, kan je deze met de laagste waarde pakken.
  • De doelkaarten in de familie-versie zijn al te halen met een enkel gebouw. In de versie voor experts moeten twee of zelfs drie gebouwen worden geplaatst om het doel te halen. En dat is soms knap lastig!

negatief

  • Het spelbord is wel een beetje druk. Je moet je best doen om er 'doorheen' te kijken en de rivieren en bruggen nog goed te kunnen zien.
  • Sommige doelkaarten zijn wel heel lastig: zie maar eens drie gebouwen rond een fontein te krijgen. Zodra je medespelers door hebben waar je op uit bent, kun je het wel schudden. Lukt het je toch, dan levert het ook wel 7 punten op.
  • Elke ronde verloopt op dezelfde wijze. Probeer er wel een beetje de vaart in te houden, anders wordt een beetje saai.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
boardgamegeek7 / 8
67
hall90004½ / 6
345
spieletest8 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
spellengek (Dagmar)3 / 5
2345
spielephase4 / 6
3456

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

In alle spellen van Ystari Games komen de Y en de S voor (vergelijk Caylus). De titel van het spel is afgeleid van het woord metropool.

feitjes

weetjes

17-09-2008 itemMetropolys bereikt de tiende plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2008.
25-05-2008 itemMetropolys staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2008.
07-02-2008 itemYstari Games presenteert Metropolys op Spielwarenmesse 2008 in Nürnberg.

verwijzingen

Ystari Games
Huch & Friends