doos

Sleuth

Sleuth

doos

aantal spelers

spelers
3 - 7

speelduur

duur
30 - 90

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen door het handig stellen van de juiste vragen aan de juiste personen als eerste te achterhalen wat de exacte kenmerken zijn van het gestolen sieraad.

materiaal

36 sieraadkaarten en een set speurkaarten.

speurkaartkaart01kaart02kaart03kaart04

begin

De 36 sieraadkaarten worden geschud en één kaart wordt ongezien apart gelegd. Dit is het gestolen sieraad. De rest van de sieraadkaarten wordt gedekt over de spelers verdeeld. Elke speler kent nu een aantal sieraden die niet gestolen zijn en streept deze af op zijn overzichtskaart.
Elk sieraad heeft een drietal kenmerken:

  • soort edelsteen (diamant, parel of opaal);
  • aantal edelstenen (één, twee of drie);
  • kleur (blauw, groen, rood of geel);
Vervolgens worden de speurkaarten geschud. Elke speler ontvangt vier kaarten, die hij open voor zich legt. De overige speurkaarten vormen een gedekte trekstapel.
Sleuth wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

In zijn beurt kiest de speler één van zijn openliggende speurkaarten en stelt de afgebeelde vraag aan een speler naar keuze:

  • Eén element: De speler stelt de vraag: Hoeveel sieraden met dit element heb je in je hand? De ondervraagde antwoordt hardop.
  • Twee elementen: De speler stelt de vraag: Hoeveel sieraden met deze beide elementen heb je in je hand? De ondervraagde antwoordt hardop, en laat de betreffende kaarten aan de vragensteller zien.
  • Vraagteken-kaart: De speler mag kiezen of hij een 'één element'-vraag of een 'twee elementen'-vraag stelt met de afgebeelde karakteristieken.
Een speler kan er ook voor kiezen om zijn speurkaarten in te wisselen voor vier nieuwe kaarten van de trekstapel.
De eventueel gespeelde speurkaart komt op de aflegstapel en de speler vult zijn speurkaarten aan tot vier. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.

eind

Zodra een speler denkt te weten wat de exacte kenmerken zijn van het gestolen sieraad, dan maakt hij dit bekend. Indien de speler wacht tot zijn eigen beurt met het bekijken van de gestolen kaart, dan mag hij eerst nog een toegestane, willekeurige vraag aan een speler naar keuze stellen. Vervolgens bekijkt hij het gestolen sieraad. Als hij het niet goed heeft, ligt hij uit het spel. Hij moet natuurlijk nog wel vragen beantwoorden. Heeft hij het echter goed, dan is hij de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn eenvoudig en zo uitgelegd. Iedereen kan gelijk meespelen.
  • Je bent gedurende het hele spel actief! Je hebt eigenlijk geen tijd om even achter te leunen: je moet niet alleen goed opletten wie welke vraag stelt, maar ook wat het antwoord is. Daarnaast moet je goed nadenken over welke vraag je zelf gaat stellen: je medespelers zullen het antwoord namelijk ook (gedeeltelijk) horen.

negatief

  • Het overzicht laat weinig ruimte voor aantekeningen. En als je een beetje taktisch wil spelen, zal je heel wat aantekeningen willen maken.
  • Het speelt het best als alle spelers ongeveer even goed informatie kunnen verstrekken en deduceren. Een foutje (hoewel onbedoeld) is zo gemaakt, en kan het hele spel doen mislukken.
  • Je bent niet vrij in het stellen van je vraag. Het kan aan het eind van het spel zomaar voorkomen dat je op al je voorliggende speurkaarten het antwoord al weet. Gelukkig mag je je speurkaarten omruilen voor nieuwe, maar dit kost je wel je beurt.
  • Het spel voelt een beetje 'droog' aan. Het thema komt ook gezocht over: welke detective gaat nu onderzoeken welk sieraad is gestolen in plaats van wie de dader is?

waardering van andere sites

spielephase6 / 6
3456
goodgameguide8 / 9
56789
boardgamegeek6½ / 8
67
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellengek (wendy)3 / 5
2345
spieletest7 / 10
5678910
AnderSpel6 / 9
56789

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Sleuth is in verschillende uitgaves op de markt gebracht. De eerste uitgave van Sleuth verscheen in 1967 bij 3M. Het spel is in Duitsland uitgebracht in 1991 door Schmidt Spiele onder de naam Diamanten Jagd, waarbij het thema gelijk is gebleven. In 2004 is deze heruitgave verschenen bij Face 2 Face Games, met een nieuwe, frisse uitstraling.

Sleuth - 3MSleuth - Schmidt Spiele

feitjes

verwijzingen

Schmidt Spiele
Avalon Hill
www.spellink.nl