doos

Danger 13

Danger 13

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
10 - 20

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

prijs
10,-

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers proberen over verschillende ronden de beste kaarten voor zichzelf te houden en de slechtere kaarten aan hun medespelers te geven. Zodra de waarde van de kaarten van een speler 13 of meer is geworden, eindigt de ronde. Wie verzamelt de meeste pluspunten?

materiaal

109 speelkaarten en 1 startspeler-kaart

kaart01kaart02kaart03kaart04

begin

De kaarten worden geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd.

verloop

fotospelsituatie

Danger 13 wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt trekt de speler net zoveel gedekte kaarten van de stapel als er spelers meedoen. Hij draait één kaart per keer open en geeft deze kaart aan zichzelf of aan een medespeler, net zolang tot elke speler precies één kaart heeft ontvangen. Vervolgens trekt hij weer nieuwe kaarten en deelt deze één voor één uit aan de spelers, inclusief zichzelf.
De spelers leggen hun ontvangen kaarten in een open rij voor zich neer. De kaarten tonen een getal (0-5), een symbool (zoals een hand) of één of meer plustekens. Het aantal plustekens geeft aan hoeveel overwinningspunten de kaart waard is. Elke keer als een speler een kaart ontvangt, kijkt hij of de som van de getallen op zijn openliggende rij gelijk of hoger is dan 13. Als dat het geval is, legt deze speler al zijn ontvangen kaarten op de aflegstapel. De overige spelers leggen de kaarten met één of meer plustekens als winst terzijde, hun overige kaarten komen op de aflegstapel. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Toont de ontvangen kaart een hand, dan mag de speler een volgende ontvangen kaart weigeren. De kaart met de hand wordt samen met de geweigerde kaart op de aflegstapel gelegd. Toont de ontvangen kaart de achterzijde van een kaart, dan moet de speler een kaart van de stapel trekken en deze open in zijn rij aanleggen, net zolang tot hij een kaart trekt zonder 'kaart'-symbool. Toont de kaart alleen één of meer plustekens, dan legt de speler deze kaart direct als winst terzijde.

eind

Nadat de trekstapel eenmaal is doorgewerkt, wordt de aflegstapel geschud en als nieuwe trekstapel neergelegd. Nu wordt doorgespeeld tot een speler 'af' is. De overige spelers leggen de kaarten met één of meer plustekens als winst terzijde. De speler met de meeste plustekens is de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn simpel en zo uitgelegd. Je kunt direct met spelen beginnen.
  • De symbolen op de kaarten zijn duidelijk. Als je het even niet meer weet, kan je het makkelijk nazoeken in de regels. Daar staan alle acties duidelijk uitgelegd. Maar wat doet die klok op de kaarten?
  • Aangezien de keuze per beurt gering is, loopt het spel vlot door.

negatief

  • Je bent totaal afhankelijk van de kaarten die je trekt en van de kaarten die je krijgt toebedeeld. Als gever heb je natuurlijk de keuze of je de kaart zelf houdt of aan een medespeler toebedeelt, maar uiteindelijk moet elke speler toch één kaart ontvangen.
  • De verschillende gevers kunnen zich makkelijk op één speler richten! Pech als jij die speler blijkt te zijn.
  • Het spel zelf stelt niet zoveel voor. Gelukkig duurt een spelletje niet zo lang. Tijd voor wat steviger kost!

waardering van andere sites

spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
vlaams spellenarchief2 / 4
234
AnderSpel5 / 9
56789

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    2007
  • ontwerper
  • vormgeving
    Sebastian Lohfert
  • uitgever
  • ook bekend als
    Jetzt schlägt's 13 (Duitsland)

weetjes

01-02-2007 itemRavensburger presenteert Jetzt schlägt's 13 op Spielwarenmesse 2007 in Nürnberg.

verwijzingen

Ravensburger