doosbestel Geharrewar in de Sushibar - Dobbelspel bij bol.com

Geharrewar in de Sushi-bar

Geharrewar in de Sushi-bar

doosbestel Geharrewar in de Sushibar - Dobbelspel bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
legspel

prijsindicatie

prijs
14,-

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers kruipen in de huid van vogels die te gast zijn in een sushibar en dobbelen om de lekkerste hapjes. Maar als je niet een paar graatjes op de koop toeneemt, sta je met lege handen!

materiaal

24 sushistenen (12 rode graatjes en 12 blauwe sushi-rolletjes) en 5 speciale dobbelstenen

graatjesushi01sushi02dobbelstenen

begin

De 12 rode stenen (graatjes) en de 12 blauwe stenen (sushi) worden gedekt geschud en per kleur in willekeurige volgorde open op een rij gelegd. De rode graatjes hebben een negatieve waarde (-4 t/m -1) en de blauwe sushi hebben een positieve waarde (+1 t/m +6). De 5 speciale dobbelstenen tonen 2× sushi, 2× graatje, 1× blauwe eetstokjes en 1× rode eetstokjes.

verloop

fotospelsituatie

'Geharrewar in de Sushibar' wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt gooit de speler één of meer keren met de dobbelstenen. Zijn eerste worp is met vijf dobbelstenen. Nu zijn er twee mogelijkheden:

  1. De speler neemt één steen.
  2. De speler legt één of meer dobbelstenen terzijde en werpt de overige dobbelstenen nog een keer.
De speler legt zijn verkregen steen open voor zich neer. In de loop van het spel maakt hij een stapel met sushistenen en een aparte stapel met graatjesstenen, waarbij de nieuwste steen steeds open bovenop de juiste stapel wordt gelegd.
Welke steen de speler kan pakken is afhankelijk van zijn worp:
  • 1 of meer sushi: de speler telt het aantal sushi in zijn totale worp (5 dobbelstenen) en neemt precies die sushisteen, van links af geteld. Dus bij een worp met 3 sushi, neemt hij de derde sushisteen van links.
  • 1 of meer graatjes: idem, maar nu neemt de speler een graatjessteen.
  • 3 blauwe eetstokjes: de speler neemt de bovenste sushisteen van een speler naar keuze.
  • 3 rode eetstokjes: idem, maar nu neemt de speler een graatjessteen.
  • 4 of 5 blauwe eetstokjes: de speler neemt een willekeurige sushisteen van een speler naar keuze, maar de speler mag de stapel niet doorkijken!
  • 4 of 5 rode eetstokjes: idem, maar nu neemt de speler een graatjessteen.
Als de speler na zijn worp geen steen kan of wil nemen, legt hij één of meer dobbelstenen terzijde. Hij is helemaal vrij in zijn keuze: de dobbelstenen hoeven niet hetzelfde symbool te tonen. Hij werpt een tweede keer, met de overige dobbelstenen. Hij bekijkt zijn totale worp (= 5 dobbelstenen) en heeft weer twee mogelijkheden: steen nemen of dobbelste(n)en terzijde leggen. De speler mag in totaal 3 keer gooien. Zodra de speler een steen heeft genomen, gaat de beurt naar de volgende speler. Als de speler na drie worpen nog geen steen kan nemen, moet hij de graatjessteen met de laagste waarde uit de rij nemen.

eind

Het spel eindigt zodra beide rijen stenen op zijn. Nu tellen de spelers hun punten: als de speler meer blauwe dan rode stenen heeft, moet hij de bovenste blauwe steen afleggen, tot beide stapels even hoog zijn. Maar niet andersom: een speler kan wel meer rode dan blauwe stenen hebben! De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • 'Geharrewar in de Sushibar' is een snel en vrolijk dobbelspel met de herkenbare, grappige afbeeldingen van Doris Matthäus. De vogels op de voorkant van de doos lijken weggelopen uit het spel Jakkiebak! Kippenkak! of Regenwormen.
  • Het geluk speelt natuurlijk een grote rol in dit spel. Maar de speler kan zelf bepalen welke dobbelstenen hij terzijde wil leggen. Ga je voor de blauwe eetstokjes om die hoge 6 van je buurman af te pakken? Of zit je straks met een dikke graat opgescheept?
  • Niets is leuker dan een steen met hoge waarde van je medespeler af te pakken. Probeer een beetje te onthouden waar die in zijn stapel ligt. Wie weet gooi je straks wel 4 eetstokjes!

negatief

  • De geluksfactor wordt bepaald door de worp met de dobbelstenen. Liefhebbers van dobbelspelletjes zal dit spel prima bevallen. Heb je liever wat meer invloed op het spelverloop, dan kan je beter een ander spel pakken.
  • Het spel heeft wel heel veel weg van Regenwormen. Het grootste verschil zit in het feit dat je in de Sushibar geen sushi kan kwijtraken doordat je zelf teveel risico neemt. Je loopt alleen het risico een dikke visgraat te moeten nemen.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
spieletest9 / 10
5678910
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
kulkmanns gamebox7 / 10
456789
spellenhoek4 / 6
3456
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
hall90003½ / 6
345

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

23-10-2008 itemZoch zum Spielen presenteert Sushizock im Gockelwok op Spiel 2008 in Essen.

verwijzingen

Zoch zum Spielen
999Games