intro
De spelers kruipen in de huid van twee concurrerende vorstendommen die strijden om de heerschappij in de verschillende landstreken. Maar pas op: tijdens een conflict kan het zo maar gebeuren dat een speler de verrader blijkt te zijn en stiekem van vorstendom is gewisseld.
begin
De 12 landschapskaarten worden in cirkelvorm neergelegd. In de startopstelling toont de helft van de landstreken de zijde van het vorstendom van de Adelaar en de andere helft de zijde van de Roos. Vervolgens wordt bepaald aan welke zijde de spelers staan: Roos of Adelaar. Dit kan in de loop van het spel veranderen, als de speler de verrader blijkt te zijn.
In de speelcirkel komen de karakterkaarten te liggen. Elk karakter komt één keer voor en geeft specifieke privileges. Voor iedere spelronde kiezen de spelers een bepaald, geheim te houden, karakter, zoals bijvoorbeeld de verrader of strateeg.
Iedere speler ontvangt drie verzorgingskaarten in zijn hand. Elke verzorgingskaart heeft een waarde van 2 - 8. Dit is het aantal conflictspunten dat bij de strijd kan worden ingezet. De overige verzorgingskaarten vormen een gedekte stapel.
Elke speler ontvangt twee gebouwkaarten. De ene zijde toont een voorraadschuur, de andere zijde een kantoor. Beginnend met de startspeler plaatst elke speler een voorraadschuur bij een landstreek naar keuze.
verloop
Het spel verloopt over verschillende rondes. Elke ronde kent dezelfde fases:
- Conflict bepalen: De eerste ronde bepaalt de startspeler tussen welke twee landstreken een grensconflict bestaat. In de volgende rondes hoort dit privilege bij de strateeg.
- Karakter kiezen: Eén karakterkaart wordt ongezien terzijde gelegd. Beginnend met de startspeler kiezen de spelers om de beurt een karakter.
- Verzorgingskaarten uitspelen: Beginnend met de startspeler leggen de spelers één of meer kaarten uit hun hand open voor zich neer of de speler past. De som van de waarde van zijn uitgespeelde kaarten tellen als conflictspunten voor zijn vorstendom.
- Karakter bekend maken: De spelers tonen hun karakterkaart. Sommige karakters, zoals de diplomaat, geven het vorstendom van de betreffende speler extra conflictspunten. De verrader wisselt van vorstendom: zijn uitgespeelde kaarten worden nu bij het andere vorstendom geteld! Het vorstendom met de minste conflictpunten verliest het conflict. Hun landstreek wordt omgedraaid: het behoort nu aan het winnende vorstendom. Afhankelijk van het aantal spelers dat bij dit vorstendom hoort, ontvangen deze spelers een aantal overwinningspunten, die met pen en papier worden bijgehouden.
- Verzorgingskaarten nemen: De boer mag een aantal verzorgingskaarten trekken en de bouwmeester mag een voorraadschuur of een kantoor bouwen. Een kantoor levert aan het eind van het spel bonuspunten op. Afhankelijk van het aantal voorraadschuren, trekken de spelers nieuwe verzorgingskaarten.
eind
Hierna begint de volgende ronde weer met de eerste fase, waarbij de strateeg bepaalt waar een volgend conflict plaatsvindt. Afhankelijk van het aantal spelers worden 8 (bij 4 spelers) of 9 (bij 3 spelers) rondes gespeeld. De speler die na 8 of 9 rondes de meeste overwinningspunten bezit, is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]