doos

De Ontembare Stad

De Ontembare Stad

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
60 - 75

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 27,-

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van ridders, die zoveel mogelijk prestige proberen te verwerven door het uitbreiden van de stad met verschillende bouwwerken. Ondertussen bedreigen diverse rampen en gebeurtenissen het vredige bestaan in de ontembare stad.

materiaal

spelbord, bouwstenen, 2 handelskaarten (pandjeshuis en vrije markt), 30 invloedkaarten, 15 gebeurteniskaarten, 68 gebouwkaarten, 4 grootmachtkaarten en voor elke speler: 1 telsteen en 25 ridders in zijn spelerskleur

bouwkaart-handelbouwkaart-nijverheidbouwkaart-stadsgebouwbouwkaart-burgerijbouwkaart-achterkantinvloedkaartinvloedkaart-achterkant

begin

Het ronde spelbord toont de stad met daaromheen velden met landerijen. Sommige velden worden doorkruisd door een weg of rivier. Elk veld heeft een waarde, variërend van 1 t/m 8 stippen en eventueel een bonuswaarde, die van belang is bij de inkomsten van het hierop te plaatsen gebouw. Rondom het spelbord loopt de stadsmuur, met een scorespoor.
Elke speler ontvangt 5 bouwstenen en de 25 ridders in zijn spelerskleur. De gebouwkaarten worden geschud. Elke speler ontvangt 3 gebouwkaarten in zijn hand. Elke gebouwkaart toont de naam en afbeelding van een gebouw, de gebouwensoort waar het gebouw toe behoort (ook herkenbaar aan de kleur) en een bouwvoorschrift waarmee wordt aangegeven waar het gebouw juist wel of juist niet mag worden gebouwd. Zo moet een handelsgebouw op een veld aan de weg worden gebouwd en mag een stadsgebouw niet op een veld aan het water.
Vervolgens worden de gebouwkaarten samen met de gebeurteniskaarten geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Ook de invloedskaarten worden als gedekte stapel klaargelegd.
Om de beurt claimen de spelers een veld op het spelbord door hier een ridder te plaatsen. In totaal mag elke speler drie velden claimen, met een maximale waarde van 10 stippen.

verloop

fotospelsituatie

'De ontembare Stad' wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt draait de speler de bovenste kaart van de gebouwenstapel om.

  • Is dit een gebeurteniskaart, dan wordt de actie uitgevoerd. Deze actie kan effect hebben voor alle spelers. Vervolgens draait de speler een volgende kaart.
  • Is dit een gebouwkaart, dan ontvangt elke speler met een gebouw in deze gebouwensoort net zoveel bouwstenen als het aantal stippen op zijn gebouw, vermeerderd met de eventuele bonuspunten van het veld waarop het gebouw is opgericht. Vervolgens neemt de speler de gebouwkaart in zijn hand.
De speler mag vervolgens een aantal acties naar keuze uitvoeren:
  • Eén of twee velden claimen: De speler mag alleen velden claimen die direct grenzen aan een eigen, reeds geclaimd veld. De speler legt net zoveel bouwstenen af als er stippen staan op het veld en plaatst er een ridder.
  • Eén of twee gebouwen plaatsen. De speler plaatst het gebouw in een eigen, onbebouwd geclaimd veld. De speler legt net zoveel bouwstenen af als staat aangegeven op de gebouwenkaart. Dit levert de speler net zoveel overwinningspunten op, die worden bijgeteld op het scorespoor. Eindigt de telsteen van de speler aan het eind van zijn beurt op een rood vakje op het scorespoor, dan ontvangt de speler een invloedkaart.
  • Eén of meer gebouwkaarten verkopen aan of kopen van het pandjeshuis: De speler kan een kaart uit zijn hand voor de helft van de waarde aan het pandjeshuis verkopen. De speler kan ook een kaart van het pandjeshuis of de trekstapel kopen tegen inlevering van vijf bouwstenen.
  • Eén of meer invloedkaarten kopen: De speler mag tegen inlevering van vijf bouwstenen de bovenste invloedkaart op hand nemen. De speler mag maximaal twee invloedkaarten in handen hebben. De speler mag tijdens zijn beurt net zoveel invloedkaarten uitspelen als hij wil. De actie wordt dan direct uitgevoerd.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler.

eind

Zodra een speler het vereiste aantal punten heeft behaald, eindigt het spel. Deze speler is de winnaar van het spel. Het spel eindigt voortijdig na de beurt waarin een speler de laatste kaart van de gebouwenstapel heeft getrokken. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel. Het spel kan ook eindigen omdat alle velden zijn volgebouwd. Dan wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Ook nu wint de speler met de meeste punten.

positief

  • Het spelmateriaal is prima verzorgd. De gebouwkaarten zijn klein, maar alle benodigde informatie staat erop. Door de icoontjes met het bouwvoorschrift is direct te zien waar het gebouw juist wel of juist niet mag worden geplaatst. Bijzonder is ook de ronde vorm van het spelbord.
  • Ook als je zelf niet aan de beurt bent, blijf je actief: je verkrijgt bouwstenen of een medespeler dreigt een van je velden over te nemen! En voor je het weet zijn je uitbreidingsmogelijkheden drastisch afgenomen. Opletten dus, en op tijd in actie komen!
  • De spelregels beschrijven naast het basisspel ook een meer strategische variant, die de spelers meer mogelijkheden geeft het spel te sturen.

negatief

  • De startspeler heeft het grote voordeel dat hij meer kan profiteren van de gebouwen die hij in zijn eerste beurt opricht, dan de speler die als laatste aan de beurt komt.
  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in het trekken van kaarten van een dichte stapel. Het effect van sommige invloedkaarten is wel heel sterk! Het uitspelen van een invloedkaart kost de speler zelf niets, maar kan een medespeler op een flinke achterstand zetten. Minder leuk als jou dat overkomt!
  • De spelregels zijn een beetje chaotisch beschreven en een uitleg van bepaalde gebeurtenis- en invloedkaarten zou handig zijn geweest. Wat als je door een invloedkaart bouwstenen moet inleveren, maar je hebt niets op voorraad? Gelukkig heeft The Game Master op zijn website een aantal FAQ's als toelichting geplaatst (van een kale kip kan je niet plukken).

strategie

Bekijk aan welke bouwvoorschriften de gebouwen in je hand moeten voldoen en beslis aan de hand daarvan welke gebieden je wilt claimen. Kijk hierbij ook naar de bonuspunten!
Probeer aan het eind van je beurt niet teveel bouwstenen over te houden. Voor je het weet wordt een stadsgebouw getrokken en moet je belasting betalen.
Probeer zo snel mogelijk in elke gebouwensoort een gebouw op te richten. Zo verkrijg je inkomsten, welke gebouwkaart er ook wordt getrokken.
De invloedkaarten hebben een grote impact. Als je de kans ziet op een rood vakje te eindigen, dan is dat de moeite vaak meer dan waard.

waardering van andere sites

spielephase5 / 6
3456
truus en truus8 / 9½
6789
AnderSpel7 / 9
56789
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spellenclub138 / 10
789
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
speelduivel3 / 6
3456
goodgameguide6 / 9
56789
hall90003 / 6
345
hall9000 (bezoekers)3 / 6
345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Huch & Friends presenteert de Duitse uitgave Die Unbezwingbare Stadt op Spiel 2006 in Essen. Deze versie bevat een nieuwe vertaling van de spelregels, een nieuw spelbord (groter en verbeterde kwaliteit) en een handige binnendoos om het spelmateriaal in op te bergen.

feitjes

uitbreiding

In 2008 brengt The Game Master de uitbreiding De Ontembare Stad - Het Verraad op de markt. Ook duistere figuren vinden hun weg naar de stad!

De Ontembare Stad - Het verraad

weetjes

01-02-2007 itemThe Game Master presenteert De Ontembare Stad - Het Verraad op Spielwarenmesse 2007 in Nürnberg.
19-10-2006 itemHuch & Friends presenteert Die Unbezwingbare Stadt op Spiel 2006 in Essen.
03-10-2005 itemDe Ontembare Stad bereikt de eerste plaats bij de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2005.
11-07-2005 itemDe Ontembare Stad is genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2005.
23-10-2004 itemThe Game Master presenteert De Ontembare Stad op Spiel 2004 in Essen.

verwijzingen

The Game Master
Huch & Friends
www.spellink.nl