doos

Tyros

Tyros

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
70 - 90

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers vergroten handelsimperiums en varen met hun schepen vanuit Tyrus om een goede positie te verkrijgen door het bouwen van steden en schepen.

materiaal

spelbord, 32 landtegels, 60 handelskaarten (4 × 14 per kleur van een rijk en 4 grijze jokers), 80 rondjes (4 × 20 per kleur van een rijk), een startspelerskaartje en voor elke speler: 10 schepen en 10 stadsfiches in zijn spelerskleur

kaart01kaart02kaart03kaart04kaart05landtegel01landtegel02

begin

Iedere speler ontvangt de stadsfiches en schepen in zijn spelerskleur en plaatst twee schepen in de stad Tyros.
De landtegels worden gedekt geschud. Nu worden na elkaar vier tegels open neergelegd. Op het spelbord wordt in het veld met het overeenkomstige getal een oranje resp. geel/groen/paars rondje gelegd. Deze velden vormen het begin van vier verschillende rijken. Vervolgens ontvangt elke speler gedekt 4 tegels, die hij zelf mag bekijken. De overige tegels vormen een gedekte trekstapel.
De startspeler ontvangt het startspelersfiche. Het spel wordt gespeeld in verschillende ronden. Na elke ronde gaat het startspelersfiche naar de volgende speler. Tyros wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

Elke ronde bestaat uit drie fases.

  1. Kaarten uitdelen
    De handelskaarten worden geschud en elke speler ontvangt gedekt 12 kaarten (bij 3 spelers) of 10 kaarten (bij 4 spelers) in zijn hand. De rest van de kaarten wordt als gedekte trekstapel neergelegd.
  2. Rijken vergroten
    De spelers gaan de rijken vergroten door het uitspelen van landtegels uit hun hand. De gespeelde landtegel moet aan de volgende voorwaarde voldoen: Op het spelbord moet het veld met het overeenkomstige getal met minstens één zijde grenzen aan een veld dat al bij een rijk behoort.
    Op het gekozen veld wordt een rondje in dezelfde kleur geplaatst. Als het betreffende veld aan twee of meer verschillende rijken grenst, mag de speler kiezen welke kleur hij op het veld plaatst en dus welk rijk wordt vergroot. De gekozen landtegel wordt terzijde gelegd en de speler vult zijn hand aan met een tegel van de trekstapel, zolang de voorraad strekt.
  3. Zeilen & Bouwen
    In zijn beurt kiest de speler één van de volgende acties. Dit gaat door tot alle spelers na elkaar gepast hebben. Bij het uitvoeren van een actie maakt de speler steeds gebruik van zijn handelskaarten, waarbji de grijze handelskaart als joker fungeert.
    • Schip bewegen: de speler verplaatst zijn schip naar een veld dat tot een rijk behoort en speelt net zoveel kaarten uit als het aantal velden dat het schip heeft bevaren. De kleur van de kaarten moet overeenkomen met de kleur van het doelveld. Op het doelveld mogen nooit meer dan twee schepen staan
    • Stad bouwen: in een veld waar de speler als enige 1 of 2 schepen heeft staan, mag hij een stad bouwen door het uitspelen van 5 handelskaarten in de kleur van het rijk waartoe het veld behoort. Heeft de speler twee schepen staan, dan hoeft hij slechts 4 passende handelskaarten uit te spelen. Het stadsfiche wordt op de bruine stip geplaatst en één schip wordt terug op voorraad genomen. In elke veld kan slechts één stad gebouwd worden.
    • Schip bouwen: in een veld met een eigen stad kan de speler een schip bouwen door het uitspelen van één handelskaart in de kleur van het rijk waartoe het veld behoort. Ook in Tyros kan hij een schip bouwen totdat iemand daar een stad gebouwd heeft.
    • Kaarten ruilen met de bank: de speler kan 1, 2 of 3 kaarten afleggen en net zoveel kaarten van de trekstapel nemen. Dit kan zolang de voorraad strekt. Is de trekstapel opgebruikt, dan wordt de aflegstapel niet opnieuw geschud! Of de speler kan 3 kaarten afleggen en 1 kaart uit de aflegstapel uitzoeken.
    • Kaarten ruilen met een medespeler: de speler mag per beurt met één medespeler kaarten uit zijn hand ruilen. De spelers komen overeen welke kaart(en) geruild worden. Komt uiteindelijk geen ruil tot stand, dan mag de speler een andere actie kiezen.
    • Passen: de speler past en voert geen van de voorgaande acties uit. Als hij weer aan de beurt komt mag hij weer passen of weer een actie uitvoeren.
De ronde eindigt als alle spelers na elkaar gepast hebben. Elke speler mag drie handelskaarten meenemen naar de volgende ronde. De rest van de kaarten komt op de aflegstapel. De kaarten van de trek- en aflegstapel worden geschud, het startspelersfiche gaat naar de volgende speler en de volgende ronde begint.

eind

Het spel eindigt als één of meer spelers hun laatste landtegel hebben gespeeld. Deze ronde wordt nog uitgespeeld tot alle spelers gepast hebben. Dan volgt de puntentelling. Eerst worden alle schepen die bij een stad staan van het bord genomen en ook van alle velden waar schepen van verschillende spelers staan, worden de schepen van het bord genomen. Per rijk wordt het aantal velden geteld. In het grootste rijk zijn de meeste punten te verdienen, in het kleinste rijk de minste punten. Elke speler telt per rijk het aantal steden en het aantal velden met een schip. In het grootste rijk ontvangt de speler per stad 12 punten en per veld met 1 of meer schepen 6 punten. In de overige rijken is de score 10 resp. 5, 9 resp. 4 en 8 resp. 3. Daarnaast ontvangt de speler die als eerste in elk rijk een stad heeft gebouwd 7 bonuspunten en in elk rijk ontvangt de speler met de meeste steden 7 bonuspunten per rijk.

positief

  • Het materiaal is goed verzorgd en past handig in de (kleine) binnendoos. En al dat spelmateriaal voor een relatief lage prijs!
  • Op het eerste gezicht lijkt het een kwestie van geluk welke handelskaarten je krijgt toebedeeld, maar door handig ruilen met je medespelers (en natuurlijk met de bank!) kun je meestal wel de kaarten verkrijgen die je nodig hebt.
  • Door het blind trekken van landtegels om aan het begin van het spel de verschillende rijken te starten, ontstaat elk spel een nieuwe beginsituatie.

negatief

  • De puntentelling is de eerste keren redelijk ingewikkeld en je hebt er tijdens het spel niet goed zicht op welke speler voor staat. Om de puntentelling wat te vergemakkelijken heb ik een scoretabel gemaakt.
  • Je kunt natuurlijk niet over land varen, maar gaande het spel vergeet je dat makkelijk en wil je direct over Italië heensteken, maar hier moet je toch echt omheen varen!

strategie

Door het strategisch plaatsen van schepen kun je een medespeler verhinderen op dat veld een stad te bouwen. Als er op dat veld een schip van je medespeler staat, kun je hier zelf natuurlijk ook geen stad bouwen. Het is een kwestie van de langste adem.

waardering van andere sites

speelduivel5 / 6
3456
AnderSpel8 / 9
56789
spellengek (wendy)4 / 5
2345
spellenclub139 / 10
789
jeux 2 rody4 / 5
345
spieleteufel7 / 10
5678910
spieletest8 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
kulkmanns gamebox7 / 10
456789
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
goodgameguide7 / 9
56789
boardgamegeek6 / 8
67

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

31-01-2002 itemKosmos presenteert Tyros op Spielwarenmesse 2002 in Nürnberg.

verwijzingen

Kosmos
999Games
www.spellink.nl